De Bijbel over
homoseksualiteit In dit artikel wordt een overzicht gegeven van wat de Bijbel zegt over
homoseksualiteit. Ook enkele andere onderwerpen die daar indirect mee te maken
hebben, zoals het huwelijk, worden besproken. Bijlage B gaat over de agressie
van de ongelovige wereld tegenover hen die vasthouden aan het Bijbelse standpunt.
Inhoudsopgave 2.
De Bijbel noemt homoseksueel
gedrag tegennatuurlijk 3.
De Bijbel gebruikt het woord
schandelijk 4.
God noemt homoseksueel gedrag een
gruwel 5.
Homoseksueel gedrag is kenmerkend
voor een maatschappij die zich van God afkeert 6.
Homoseksualiteit is niet zomaar
een zonde 7.
Volharden in deze zonde sluit de
deur van de hemel voor je 8.
Waar komt deze drang vandaan? 10. Het kan niet in de gemeente getolereerd worden ,
gemeentetucht 11. Valse leraren uit eigen kring die homoseksualiteit goed
praten A.
Een botsing tussen twee
wereldbeschouwingen B.
Agressie tegenover de christelijke
opvatting, intimidatie, vervolging C.
Crossdressing, androgyn en transgender D.
Wat is mannelijk, wat is
vrouwelijk? De Eindnoten In
Genesis 2 wordt de instelling van het huwelijk beschreven. God had de man,
Adam, gemaakt en hij maakte voor hem een vrouw, Eva. “En de Here God zeide:
Het is niet goed, dat de mens alleen zij. Ik zal hem een hulp maken, die bij
hem past. ... Toen
deed de Here God een diepe slaap op de mens vallen; en terwijl deze
sliep, nam Hij een van zijn ribben en sloot haar plaats toe met vlees. En de Here God bouwde de rib, die Hij uit de
mens genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot de mens. Toen zeide
de mens: Dit is nu eindelijk been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees;
deze zal „mannin” heten, omdat zij uit de man genomen is. Daarom zal een man zijn
vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen
tot één vlees zijn. …” (Genesis
2:18-24) Een
man verlaat zijn vader en moeder en hangt zijn vrouw aan. En die twee zullen
tot één vlees zijn. Het Bijbelse huwelijk is een verbond tussen een man en een vrouw.
Zo heeft God het ingesteld en bedoeld. 2.
De Bijbel noemt homoseksueel gedrag tegennatuurlijk “… hun vrouwen
hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke.
Eveneens hebben
de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust
voor elkander ontbrand ….” (Romeinen
1:26,27) De Bijbel zegt dat homoseksueel gedrag tegennatuurlijk
is. Het gaat tegen de natuur in. Het gaat in tegen de wijze waarop God de man
en de vrouw heeft geschapen. De man is bedoeld voor de vrouw en de vrouw voor
de man. Dat blijkt onder meer uit het feit dat de geslachtsorganen van man en
vrouw op elkaar zijn ingesteld (1).
Zo heeft God het ontworpen en gemaakt. Homoseksualiteit gaat in tegen Gods
scheppingsorde 3. De Bijbel gebruikt het woord
schandelijk (2) “Daarom heeft
God hen in hun hartstochten overgegeven aan onreinheid, zodat bij hen het lichaam onteerd
wordt. Zij
immers hadden de waarheid Gods vervangen door de leugen en het schepsel
vereerd en gediend boven de Schepper, die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen. Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun
vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. Eveneens hebben de mannen de
natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander
ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid
bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in
zichzelf ontvangende.” (Romeinen
1:24-27) De Bijbel spreekt over schandelijke lusten (begeerten)
en over het bedrijven van schandelijkheid. 4.
God noemt homoseksueel gedrag een gruwel "Gij
zult geen gemeenschap hebben met één die van het mannelijk geslacht is, zoals
men gemeenschap heeft met een vrouw: een gruwel is het." (Leviticus 18:22). Zo
kijkt God er tegenaan. God gruwt er van. Dit
vers staat in Leviticus 18. Het hoofdstuk begint en
eindigt met het bevel om niet te leven zoals de Egyptenaren en de Kanaanieten gewoon waren om te leven (Leviticus
18:2,3 en : 24-30). Zij deden
gruwelijke dingen die de Israëlieten niet mochten doen. Er
worden zes dingen met name genoemd: ·
Bloedschande, incest (:6-19) ·
Gemeenschap met een vrouw in haar maandelijkse
onreinheid (:19) ·
Overspel, echtbreuk (:20) ·
Het offeren van kinderen aan de Moloch (:21) ·
Homoseksueel gedrag (:22) ·
Bestialiteit, seks met dieren (:23) ·
In vers
27 worden deze zonden “gruwelen” genoemd. Van
deze dingen zegt God: "Verontreinigt
u niet door dit alles, want door dit alles hebben verontreinigd de volken die
Ik voor u uit wegdrijf. Het land toch werd verontreinigd en Ik vergold
daaraan zijn ongerechtigheid, zodat het land zijn inwoners uitspuwde"
(Leviticus18:24,25) Deze
lijst van zes zonden is niet willekeurig. Het waren in het bijzonder deze
zonden die de volken die in Kanaän woonden,
kenmerkten. De inwoners van Kanaän vormden een,
vooral op seksueel gebied, totaal losgeslagen maatschappij. Incest,
homoseksueel gedrag, overspel, bestialiteit. Daarnaast wordt ook nog de
ergste ontsporing op godsdienstig gebied genoemd: het offeren van de eigen
kinderen aan de afgod Moloch. Het is niet mogelijk om als volk op moreel en
religieus gebied dieper weg te zinken, dan met deze volken was gebeurd. 5.
Homoseksueel gedrag is kenmerkend voor een maatschappij
die zich van God afkeert +
Dat staat in Romeinen 1:18-32 In Romeinen 1:18-32 beschrijft Paulus wat er gebeurt
als een maatschappij zich bewust van God afkeert. Hij begint met uit te leggen dat ieder mens van nature
weet dat God er is. Door een ingeschapen godsbesef en door logisch na te
denken (Romeinen. 1:19,20). Ieder mens heeft ook een ingeschapen besef van
goed en kwaad (Romeinen 2:14,15). Ondanks die kennis weigeren de mensen om God te
erkennen en naar zijn wet te leven. In plaats van Hem te danken en als God te
vereren, vervangen ze Hem door afgoden (Romeinen 1:21-23). Met als gevolg dat God hen overgeeft aan hun zondige
hartstochten [schandelijke lusten] (Romeinen 1:24-32). De eerste zondige
hartstocht die in het Bijbelgedeelte wordt genoemd, is de homoseksuele
begeerte en praktijk (Romeinen 1:26,27). “Immers, hoewel
zij God kenden, hebben zij Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar hun
overleggingen zijn op niets uitgelopen, en het is duister geworden in hun
onverstandig hart … Daarom
heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de
natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. Eveneens hebben de mannen de
natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander
ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het
welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende … En daar zij het verwerpelijk
achtten God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan een verwerpelijk
denken om te doen wat niet betaamt: …” (Romeinen
1:21-28) + Hoe
heeft God de mensen overgeven? Door de
kennis van God en van Gods wet te verwerpen, hebben de mensen zelf de rem
tegen de zonde weggenomen, met als gevolg dat ze slaven worden van allerlei
schandelijke hartstochten, waaronder de homoseksuele hartstocht. God heeft
dat laten gebeuren. Elke
mens wordt sinds de zondeval van Adam geboren met een zondige natuur (3). Als hij aan zichzelf wordt
overgelaten, leeft het zondige boze hart van een mens zich uit. Maar God
beteugelt op verschillende manieren het kwaad. De zondige hartstochten worden
geremd door het ingeschapen besef dat God er is en door kennis van Gods wet
in het geweten (4)
(Romeinen 1:32; 2:15). Ook een overheid, speciaal als die zich richt naar
Gods wetten, beteugelt door haar strafwetten en wetshandhaving de boosheid.
Hetzelfde effect heeft de opvoeding in een gezin waar God wordt erkend en
gediend. Speciaal als men er leert leven uit Gods kracht. Deze dingen samen
werken als een weerhouding, als een rem. Het
verwerpen van God leidt tot een verkeerd denken: “En daar zij het verwerpelijk achtten God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan een
verwerpelijk denken om te doen wat niet betaamt” (1:28). Het is
een “verwerpelijk” denken waarin geen plaats is voor God (5). Het is denken dat de zonde
acceptabel maakt en dat op die manier de rem wegneemt. De zonde wordt goed
gepraat. Denk aan de voorlichting die tegenwoordig aan scholieren wordt
gegeven over homoseksualiteit. Die voorlichting gaat rechtstreeks in tegen
Gods wet. Het komt er op neer dat de huidige Nederlandse overheid actief
bezig is met het hervormen van het denken op het gebied van bijvoorbeeld de
homoseksualiteit. Zo wordt het ingeschapen besef van goed en kwaad het
zwijgen op gelegd. En zo wordt de herinnering aan God en Zijn normen die bij
velen nog aanwezig is, vervangen door de boodschap dat homoseksualiteit
normaal en natuurlijk is. In een
maatschappij die zich van God heeft afgekeerd, wordt zonde zelfs
verheerlijkt. Dat is ook het geval met de zonde van homoseksualiteit.
Romeinen 1:32 zegt dat de mensen niet alleen allerlei zonden doen, maar
dat ze ook nog hun bijval schenken aan wie ze bedrijven. Die worden
geprezen en geëerd. Terwijl tegelijkertijd het goede wordt verworpen en
bespot. Er vindt een complete omkering van normen (van waarden) plaats. Het
kwade wordt als het goede voorgesteld en het goede als het kwade (6). Het
gevolg van dit alles is het volledig losslaan van de zondige begeerten. De
zondige begeerten waren al in het hart van de mens, maar ze slaan nu volledig
los. Omdat de weerhouding (de rem) is weggenomen. “En daar zij het verwerpelijk
achtten God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan een verwerpelijk
denken om te doen wat niet betaamt: vervuld van allerlei onrechtvaardigheid, boosheid,
hebzucht en slechtheid, vol nijd, moord, twist, list en kwaadaardigheid; oorblazers, lasteraars, haters van
God, verwatenen, overmoedigen,
grootsprekers, vindingrijk in het kwaad, hun ouders ongehoorzaam; onverstandig, onbestendig, zonder hart of barmhartigheid. Immers, hoewel zij de rechtseis
van God kenden, namelijk, dat zij, die zulke dingen bedrijven, de dood verdienen,
doen zij ze niet alleen zelf, maar schenken ook nog hun bijval aan wie ze
bedrijven.” (Romeinen 1:28-32) + Onze huidige maatschappij is hier een
illustratie van In ons
land is gebeurd wat er volgens Romeinen 1 zal gebeuren als een volk massaal God
verwerpt. Midden
vorige eeuw heeft in Nederland een massale afval van het Bijbelse geloof
plaats gehad. Neem als voorbeeld de Gereformeerde Kerken (Synodaal), dat was
een kerk met in die tijd wel een miljoen leden. Die kerk is in korte tijd
volledig vrijzinnig geworden met als gevolg massale kerkverlating en afval
van het Bijbelse geloof. Deze
verwerping van God heeft de kijk van de mens op zichzelf, op seksualiteit, op
goed en kwaad en vele andere dingen radicaal veranderd. Ik heb zelf deze
omwenteling in de jaren zestig meegemaakt. Alle Bijbelse normen werden één
voor één losgelaten. Niet alleen op seksueel gebied maar op alle gebied.
Zoals respect voor ouders, voor gezagdragers, voor ouderen. Zelfbeheersing
werd belachelijk gemaakt en ook jezelf uit liefde en plichtsbesef opofferen
voor een ander. In plaats daarvan moet je voor jezelf kiezen, je gevoel
volgen, je moet alles uit het leven halen. Daar wordt alles aan opgeofferd. Stap
voor stap is bijvoorbeeld het verbod op pornografie (op het tonen van
onzedelijke beelden) opgerekt en losgelaten. Het gehele land was indertijd in
rep en roer toen voor het eerst vrouwelijk naakt op de TV was te zien (7). Telkens is er, vanuit het verkeerde
denken dat het gevolg is van de verwerping van God, een taboe
doorbroken. Wat
zijn de gevolgen? Neem weer de kwestie van de pornografie. Inmiddels wijzen
onderzoeken uit dat een groot deel van de mannelijke bevolking regelmatig
naar pornografie kijkt en velen van hen zijn er aan verslaafd. Ook het
huwelijk is ondermijnd. Samenleven, seks buiten het huwelijk, echtscheiding
met alle beschadigende gevolgen voor de kinderen. Het volk verwildert en
raakt teugelloos. Deze
verwording is, zo zegt Paulus, in zichzelf reeds een oordeel van God. God
laat de mensen tegen de gevolgen aanlopen van hun eigen keuze om Hem te
verwerpen. Hij laat het met hen
gebeuren. Hij geeft ze er aan over. Waardoor zij “het
welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangen. (8)” (Romeinen 1:27). + Sodom en Gomorra Onvermijdelijk
zal, als deze ontwikkeling doorgaat, onze maatschappij de richting van de
totaal verdorven cultuur en moraal van Sodom en Gomorra opgaan (Genesis 18:20,21 en 19:4-9). Het ging in Sodom en Gomorra niet alleen om
homoseksueel gedrag. De gehele moraal was in alle onderdelen door en door
bedorven. Als
illustratie van de grote verdorvenheid van hun cultuur wordt beschreven hoe
de mannen van Sodom de twee mannen die te gast
waren bij Lot, wilden verkrachten. Het was een poging tot verkrachting.
Geweldenarij. Het
homoseksuele element (als mannen hadden ze het gemunt op mannen) versterkt
het beeld van de verdorvenheid van de mannen van Sodom.
Het ging niet alleen om geweldenarij en een poging tot verkrachting. Ze
wilden de mannen homoseksueel verkrachten als groep. “En zij riepen Lot toe en zeiden: waar zijn de mannen, die vannacht
bij u gekomen zijn? Breng hen naar buiten opdat wij met hen gemeenschap
hebben." (Gen. 19:5) Lot
bood hen in plaats van de twee mannen waar ze het op gemunt hadden, zijn twee
dochters aan, maar daar hadden ze geen zin in (Genesis 19:8,9). Ze hadden
'zin' in homoseksuele seks met de twee mannen. In die richting was hun
schandelijke lust ontbrand. In elke
maatschappij zijn er wel verdorven mensen, maar in Sodom
en Gomorra was iedereen aangestoken door het
verdorven denken en overgegeven (verslaafd) aan schandelijke lusten. Er
staat: "Zij (Lot en de mannen
die bij hem waren) hadden zich nog niet
ter ruste gelegd, of de mannen der stad, de mannen van Sodom,
omsingelden het huis, van jong tot oud, de gehele bevolking, niemand
uitgezonderd" (Gen. 19:4).
Hun gedrag was “mainstream” cultuur in Sodom en Gomorra. Let op
hoe de Bijbel hier heel sterk benadrukt dat het werkelijk om de gehele
bevolking ging: "de mannen der
stad, de mannen van Sodom, van jong tot oud, de
gehele bevolking, niemand uitgezonderd." (Genesis 19:4) + Hoe God de verdorvenheid op aarde beteugelt Na de
zondeval ontstond de eerste mensenmaatschappij op aarde. Die was na enige
tijd zo losgeslagen en verdorven (Genesis 6:5,11-13) dat God alle mensen, op
één familie na, moest vernietigen door de zondvloed (Genesis 6-8). Met deze
familie begon God opnieuw. Maar snel daarna dreigde het opnieuw mis te gaan.
God heeft daarop de eenheid van de menselijke cultuur verbroken door het
verwarren van de taal. Zo ontstonden de verschillende volken, ieder met een
eigen cultuur (Gen. 11). Het uiteenvallen van de mensheid in verschillende
culturen (volken) is sindsdien door God gebruikt om het kwaad op aarde nog
enigszins te beteugelen. Want als de cultuur van het ene volk te verdorven
werd, dan gebruikte God vaak een ander, minder verdorven volk, om het meer
verdorven volk te vernietigen. God
deed dat niet lichtvaardig. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat de
Israëlieten lange tijd moesten wachtten op het moment dat ze de bewoners van
het land Kannaän mochten vernietigen en hun land
innemen. Ze moesten wachten op het moment dat de maat van de zonde van de
bewoners (van de Amorieten) vol zou zijn. Ze
moesten wachten tot de cultuur van Amorieten totaal
verdorven was geworden. God zei tegen Abraham: "Het vierde geslacht zal hier heen wederkeren, want eerder is de maat van de ongerechtigheid
der Amorieten niet vol." (Genesis
15:16) (9). Een
maatschappij en cultuur kunnen blijkbaar zo door en door verdorven raken dat
God radicale maatregelen moet nemen om het verderf te stoppen. In het geval
van de Amorieten gebruikte God een ander volk
[Israel] om hen te vernietigen. In het geval van Sodom
en Gormorra greep God rechtstreeks in. “Toen liet de Here zwavel en vuur op Sodom en Gomorra regenen, van de Here, uit de hemel; en Hij keerde die steden om,
benevens de gehele Streek, met al de inwoners der steden en het gewas van de
aardbodem.” (Genesis 19:24, 25). We
weten dat God in de eindtijd, vlak voordat Jezus terug komt, zijn
weerhoudende werk helemaal zal stoppen. Als dat gebeurt dan komt de zonde op
wereldwijd niveau opnieuw tot volledige ontplooiing (Openbaring14:15). Dan
wordt het weer zoals het was in de tijden van Noach. + Het is niet toevallig Het is
geen toeval dat tegelijkertijd met de acceptatie en de verbreiding van
homoseksualiteit de gehele moraal in onze maatschappij aan het verloederen
is. Alles slaat los. Er gebeurt precies wat er in Romeinen 1 wordt
beschreven. De eerste zonde die in Romeinen 1 wordt genoemd is de homoseksuele
hartstocht (1:26,27), maar daarna wordt nog een lijst van andere zonden
genoemd, zonden die ook het gevolg zijn van het verwerpen van God en Zijn wet
(1:28-32). Dit is
in het verleden met het Romeinse Rijk is gebeurd. En dit speelt zich
momenteel af in de gehele westerse wereld. In Europa, maar ook in de
Verenigde Staten. Verloedering van de maatschappij, met als speerpunt de
gedwongen acceptatie van homoseksualiteit, tegelijkertijd met de ontwrichting
van het gezin, economische ontwrichting en verval van militaire macht. Een
maatschappij die God en daarmee Gods scheppingsorde en wet verwerpt,
desintegreert. De maatschappij en het land vallen innerlijk uit elkaar. + Samenvattend Verwerping
van God leidt tot verkeerd denken. Door het verkeerde denken wordt de rem
tegen de zonde weggenomen. Daardoor slaan de hartstochten, die al in het
zondige hart aanwezig zijn, los. Een van de sterkste harstochten bij de mens
is de seksuele drang. De seksuele drang wordt onbeheersbaar en verkeerd
gericht. Daarom is de uitbreiding van homoseksualiteit in het bijzonder een
kenmerk van een maatschappij die God verwerpt. 6.
Homoseksualiteit is niet zomaar een zonde Homoseksualiteit is een speciale zonde. Dat is zo om
verschillende redenen. Die worden hieronder genoemd. * Het is typerend voor een maatschappij die
zich van God afkeert De eerste reden waarom homoseksualiteit geen doorsnee
zonde is, is in het punt hierboven besproken. Deze zonde staat symbool voor
een samenleving die zich van God afkeert. * Het is een openlijke
verwerping van Gods scheppingsorde Dat homoseksualiteit typerend is voor een maatschappij
die zich van God heeft afgekeerd, komt omdat homoseksualiteit een openlijke
verwerping van Gods Scheppingsorde is. Zie wat hierboven in de punten 1 en 2
is besproken. Het is een directe provocatie richting God. Dat is
minder het geval bij andere zonden zoals dronkenschap, liegen of stelen. * Het
ondermijnt het Bijbelse huwelijk en gezin God heeft het huwelijk en daarmee ook het gezin
ingesteld. Zie hierboven, punt 1. Het gezin is door God bedoeld als hoeksteen van de
menselijke samenleving. Zo functioneert het gezin ook in een gezonde
maatschappij. Daar wordt je gevormd tot evenwichtig en volwassen mens.
Homoseksualiteit tast rechtstreeks het gezin aan en daardoor het fundament
van de gehele samenleving. * Het is één
van de zes zonden die de Amorieten bedreven Homoseksualiteit wordt genoemd als één van de zes
zonden die de oorspronkelijke inwoners van Kanaan
bedreven (Leviticus 18). Die zonden heeft God er
uit gepikt om aan te geven hoezeer de maatschappij en cultuur van de Amorieten verdorven waren. * Het onteert
het lichaam “Daarom heeft
God hen in hun hartstochten overgegeven aan onreinheid, zodat bij hen het lichaam onteerd wordt. Zij immers hadden de waarheid Gods
vervangen door de leugen en het schepsel vereerd en gediend boven de
Schepper, die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen. Daarom heeft God hen overgegeven
aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang
vervangen door de tegennatuurlijke. Eveneens hebben de mannen de natuurlijke omgang met de
vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand, als mannen met
mannen schandelijkheid bedrijvende …” (Romeinen 1:24-27) Homoseksualiteit onteert het lichaam: “zodat bij hen
het lichaam onteerd wordt” (:24). Dat geldt overigens voor alle seksuele
zonden: “Vliedt de hoererij. Elke andere zonde, die een mens doet, gaat buiten
zijn eigen lichaam om. Maar door hoererij bezondigt men zich aan zijn eigen lichaam.” (1 Korintiers 6:18). * Het tast de
menselijke persoonlijkheid aan Als iemand zich overgeeft aan deze zonde tast het op
den duur steeds meer de menselijke persoonlijkheid aan. Vele homoseksuele
mannen ontwikkelen vrouwelijke trekken. Mannen gaan zich als vrouwen gedragen
en vrouwen als mannen. Dat wringt in de persoonlijkheid. Dat beschadigt en
ontwricht. 7.
Volharden in deze zonde sluit de deur van de hemel voor
je Dat wordt uitdrukkelijk in de Bijbel gezegd: “… mannen die met mannen slapen … zullen
het Koninkrijk van God niet beërven” (1 Korintiers
6:10 HSV) Dit is het volledige Bijbelgedeelte: “Of weet u niet dat onrechtvaardigen het Koninkrijk van God niet zullen
beërven? Dwaal niet! Ontuchtplegers, afgodendienaars, overspelers,
schandknapen, mannen die met mannen slapen, dieven, hebzuchtigen,
dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van God niet beërven. Sommigen van u zijn dat wel geweest, maar
u bent schoongewassen, maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd, in
de Naam van de Heere Jezus en door de Geest van
onze God.” (1 Korintiers 6:9-11 HSV) Paulus zegt dat “onrechtvaardigen” het Koninkrijk van God niet zullen
beërven. En vervolgens somt hij een aantal ernstige zonden op. Een van de
zonden die worden genoemd is het slapen van mannen met mannen: “mannen die met mannen slapen” (:10 ). Dit slaat op praktiserende
homoseksuelen, want dat zijn mannen die met mannen slapen (seks hebben). Om het koninkrijk Gods
straks binnen te mogen gaan, moet een mens zich van zijn zonden bekeren,
waaronder homoseksuele seks. De uitdrukking “mannen
die met mannen slapen” is de letterlijke vertaling van het Griekse woord “arsenokoitai“ dat in de grondtekst staat. Helaas hebben
een aantal vertalingen, zoals de NBG en de NBV in dit geval niet letterlijk
vertaald. Ze hebben arsenokoita vertaald met “knapenschenders” (In 1 Korinthe 6:10 en 1 Timotheus
1:10). En bij dat woord denk je aan pedofilie en niet aan homofilie. Terwijl,
zoals gezegd, het woord letterlijk “mannen die bij mannen liggen betekent (10). Op een andere plaats in
het Nieuwe Testament waarschuwt Paulus nog een keer voor de zonde van
homoseksualiteit. Hij geeft daar opnieuw een lijst met zonden: “ … wettelozen … opstandigen, goddelozen en zondaars, onheiligen
en onreinen, … hen die vader of moeder vermoorden, …
doodslagers, … ontuchtplegers, …mannen die met mannen slapen, …
mensenhandelaars, leugenaars, meinedigen en als er
iets anders tegen de gezonde leer is … (1 Timotheus 1:8-10 HSV) Alleen als we ons bekeren van deze en soortgelijke
zonden, kunnen we straks het Koninkrijk Gods binnengaan. We moeten ons er van
afkeren en ze nalaten. Dat betekent dat een homoseksueel moet stoppen met de
homoseksuele praktijk. En het betekent ook dat hij de homoseksuele begeerte
als zondig moet verwerpen. Die zondige begeerte hoort bij de oude mens die
met Christus gekruisigd en veroordeeld is (Romeinen 6:6, Galaten 5:24). Het betekent niet dat iedere homoseksueel daarmee
onmiddellijk alle homoseksuele gevoelens kwijt raakt. Je kunt de homoseksuele
drang vergelijken met een verslaving, bijvoorbeeld aan drank. Een dronkaard
kan zich bekeren, maar dat betekent niet dat onmiddellijk het verlangen naar
drank weg is. Soms doet God dat wel, maar meestal moet een voormalige
dronkaard leren om de verzoeking te weerstaan en zichzelf te beschermen. Dan
zal met het verstrijken van de tijd de drang afnemen. Maar vaak blijft het wel
een zwakke plek, waar waakzaamheid en zelfbescherming geboden blijft. En een christen kan struikelen. Maar als dat gebeurt,
zal God ons vergeven als we die zonde belijden (1 Johannes 1:9; 2:1,2). Het
komt er op aan dat we de zonde afwijzen en ons er tegen verzetten. En als we
gestruikeld zijn, dan staan we weer op. In de strijd tegen de zonde en tegen
onze zondige neigingen kunnen we rekenen op de bijstand van Gods Geest. We
moeten door de Geest de werkingen van onze zondige natuur doden (Romeinen 8:13). Je kunt met de zonde van homoseksualiteit breken. Direct stoppen met de praktijk, de zondige begeerte afwijzen. Paulus zegt tegen de gelovigen van Korinthe: “Sommigen van u zijn dat [mannen die met mannen slapen, zie :10) wel geweest, maar u bent schoongewassen, maar u bent geheiligd, maar u bent gerechtvaardigd, in de Naam van de Heere Jezus en door de Geest van onze God.” (1 Korinthe 6:11 HSV) 8.
Waar komt deze drang vandaan? Waar komt de homoseksuele begeerte vandaan? Is deze
drang aangeboren of aangeleerd? Op die vraag worden verschillenden antwoorden
gegeven. Vroeger werd overwegend gedacht dat het een gevolg was van een
ontwikkelingstoornis in de persoonlijkheid. Tegenwoordig is de dominante
mening dat de homoseksuele drang aangeboren is. Volgens deze theorie wordt
iemand als homoseksueel geboren. De één wordt als homoseksueel geboren, de
ander niet. Maar tot op heden is er geen genetische bewijs voor die stelling
gevonden. Er kan geen homo-gen worden aangewezen. Welk licht werpt de Bijbel op deze kwestie? De Bijbel
zegt dat zowel het ene als het andere het geval is. In zekere zin is de
homoseksuele begeerte aangeboren omdat in het zondige hart van ieder mens in
potentie elke zondige begeerte aanwezig is. Maar het is niet vanzelfsprekend
dat de homoseksuele begeerte ook ontstaat. Er is een natuurlijke rem en die
moet eerst uitgeschakeld worden. Er zijn “omgevings”
factoren die het tot leven komen van de homoseksuele begeerte bevorderen. En
er zijn ook keuzes die mensen persoonlijk maken die invloed hebben. In die
zin is het ook gedeeltelijk aangeleerd, opgewekt of gestimuleerd. 8.1.
Het is aangeboren Net als elke andere zonde is ook deze zondige
hartstocht aangeboren. Sinds de overtreding van Adam, wordt ieder mens
geboren met een zondige natuur (11).
Het zondige menselijk hart is geneigd tot alle kwaad. Elke zonde zit in
potentie in het verdorven menselijke hart. Ook de homosexuele
drang komt uit het zondige hart. “Want van
binnenuit, uit het hart der mensen, komen de kwade overleggingen, hoererij, diefstal, moord, echtbreuk, hebzucht, boosheid,
list, onmatigheid, een boos oog, godslastering, overmoed, onverstand. Al die slechte dingen komen van
binnen uit naar buiten … ” (Marcus
7:21-23) Omdat ieder mens een zondige natuur heeft, is ieder
mens vatbaar voor het ontstaan van elke zondige begeerte. Ook voor de
homoseksuele begeerte. De zondige
homoseksuele drang kan daarom in ieder mens worden opgewekt. Dat was
bijvoorbeeld gebeurd met de gehele mannelijke bevolking van Sodom. Zie hierboven in punt 5 de paragraaf met de
bespreking van Sodom en Gomorra.
Gelukkig is er een
natuurlijke aangeboren weerstand tegen homoseksualiteit. Namelijk het
besef dat homoseksualiteit tegennatuurlijk is en een gruwel. Wil de zondige
homoseksuele begeerte kunnen worden opgewekt, dan moet eerst deze weerstand
afgebroken worden. 8.2.
Het is aangeleerd Hierboven hebben we gezien dat de homoseksuele begeerte
voortkomt uit het eigen zondige hart. Maar er zijn factoren die het
“ontstaan” en het “uitbreken” van deze zondige begeerte stimuleren. + Een
maatschappij die zegt dat het normaal is De hele maatschappij zegt tegenwoordig in koor dat
homoseksualiteit normaal is. Dat is het milieu waar mensen op dit moment in
leven en opgroeien. De maatschappij beweert: “Als je die gevoelens in je zelf
opmerkt, dan ben je als homoseksueel geboren, daar kun je niets aan doen,
accepteer het en ga er in mee. Ja, wees er zelfs trots op (gaypride)”. Deze boodschap duwt het ingeschapen besef dat
het verkeerd is, weg. + De
voortdurende confrontatie met homoseksualiteit in de media In de media komt homoseksualiteit voortdurend op
positieve wijze aan de orde. Een voorbeeld is het populaire datingprogramma “Boer zoekt vrouw”. Na een aantal
seizoenen werd in de volgende seizoenen een homo boer of boerin uitgekozen
bij de tien boeren waar het programma mee begint. Die voortdurende zichtbare
aanwezigheid in de media went de mensen aan homoseksuele relaties. Het zwakt
de natuurlijke afkeer af. Het denken wordt veranderd, het geweten toegeschroeid en de zonde wordt voorgeleefd. + Verwarring
over identiteit In onze huidige cultuur is er veel verwarring over wat
mannelijk en wat vrouwelijk is. Veel jongens en mannen weten niet meer wat
het betekent om een man te zijn. Hoe zich als man te gedragen. Wat het
kenmerkende van een man is (12).
Daarmee samenhangend zijn ze ook in verwarring over de rolpatronen binnen
bijvoorbeeld het huwelijk. En ze hebben vaak geen goede voorbeelden van ‘manzijn’ in hun omgeving. Er zijn te weinig goede
identificatiefiguren. Onder invloed van de feministische beweging heeft de
cultuur om hen heen het onderscheid tussen man en vrouw zo veel mogelijk
uitgewist. Dit maakt hen kwetsbaar. Het heeft tot gevolg dat de seksuele
ontwikkeling gemakkelijk de verkeerde kant op gaat. Het zelfde geldt voor de
vrouwen. 8.3.
Een gehele bevolking kan in de greep komen van
homoseksualiteit Door de factoren die hierboven zijn genoemd kan een
hele bevolking in de richting van homoseksualiteit worden gestuurd. Dat was
bijvoorbeeld in Sodom en Gomorra
het geval. In Nederland gaan we dezelfde richting op. Homoseksualiteit zal de
komende tijd sterk toe gaan nemen. 8.4.
Het is gedeeltelijk een eigen keuze Homoseksualiteit is gedeeltelijk een eigen keuze. Gedeeltelijk, omdat door de zondige
natuur de begeerte al in potentie in hen aanwezig was. Ze zijn ook vaak door
omstandigheden buiten hun eigen wil om in de verkeerde richting geduwd. Geen
goede identifikatiefiguren en verwarring over de
rolpatronen, soms een zacht (weinig mannelijk) karakter, niet bijgestuurd
worden in de richting van de gezonde rolpatronen, in de richting van gezond
mannelijk gedrag. Geconfronteerd worden met homoseksualiteit in de omgeving.
Een maatschappij die voortdurend zegt dat homoseksualiteit normaal en goed is
en dat je zelf mag kiezen wat je wilt zijn. Dat is echter niet het volledige
verhaal, want er is ook een eigen verantwoordelijkheid. Op een bepaald moment ontdekt iemand dat hij gevoelens
heeft voor hetzelfde geslacht. Dat is een kritiek moment. Hoe reageer je daar
op en hoe ga je daar mee om? Dit is ieders eigen verantwoordelijkheid, want
je kiest zelf wat je met die gevoelens doet. Je kunt ze afwijzen of je er aan
overgeven in gedachten en in de praktijk, met als gevolg dat die gevoelens
gevoed en versterkt worden. Stel dat je die drang in jezelf ontdekt. En wellicht
wordt je er ook door beheerst. Kun je daar dan vanaf komen? Het is een sterke hartstocht. En die hartstocht wordt
sterker naarmate je, jezelf er aan overgeeft. In gedachten en in de praktijk.
De Bijbel gebruikt in dat verband het woord “verslaafd”. Een mens kan
verslaafd zijn aan zijn zondige begeerten. “Want
vroeger waren ook wij verdwaasd, ongehoorzaam, dwalende, verslaafd aan
velerlei begeerten en zingenot, …” (Titus 3:3) De homoseksuele begeerte kun je vergelijken met de drang die bij andere
verslavingen voorkomt. Als iemand zich bekeerd van dronkenschap is meestal de
drang tot drinken niet onmiddellijk weg. Dan moet hij leren om zich te
beheersen en om zichzelf te beschermen. Bij homoseksualiteit gaat het vaak op
dezelfde manier. Soms neemt God de drang direct weg. Maar veruit de meesten moeten die
drang leren beheersen. En als ze met God leven dan kan de drang met het
verstrijken van de tijd afnemen, maar ook dat gebeurt niet bij iedereen (13). Je eigen
aandeel Uiteraard is de eerste stap om bevrijd te worden, van welke zonde dan
ook, dat je Jezus aanneemt als je persoonlijke Heer en Verlosser. We gaan er
van uit dat die stap is gedaan. Als je die stap gedaan hebt, dan ben je een
nieuwe schepping en rechtens vrij van zonde (2 Korinthiers
5:17, Romeinen 6:6,7). Maar wat dan verder te doen? (1) Je bekeren van homoseksueel gedrag Je er van afkeren. Belijden dat het zondig is en er mee breken. Er mee
stoppen. Als je dat doet, dan zal God je schoonwassen. (1 Korintiers
6:11) Jezus is voor alle zonden gestorven, ook voor de zonde van homoseksueel
gedrag. (2) Ook innerlijk Je moet je er niet alleen in je gedrag van afkeren, maar ook in je
innerlijk, in je denken, in je fantasie. Een hekje voor je denken zetten. En
als je struikelt, dan opstaan. Verzet je tegen verliefdheden. (3) De homoseksuele drang verwerpen Het is ook belangrijk dat je de homoseksuele drang of begeerte die je in
jezelf opmerkt, verwerpt. Die drang
komt uit de oude zondige natuur (14).
En die zondige natuur is al geoordeeld aan het kruis met Christus (Romeinen
6:6; 8:3,4; Galaten 5:24). Als christen zijn we een nieuwe schepping, het
oude is voorbijgegaan, het nieuwe is gekomen (2 Korinthiers
5:17). Het nieuwe leven van God woont door de Heilige Geest in je. Neem
stelling tegen die drang. Verwerp het: “Dit hoort bij de oude mens, ik
verwerp het. Heer Jezus wilt u er mee afrekenen.” We moeten door de Geest ook
deze werking van het vlees, van onze zondige oude natuur, doden (Romeinen
8:13). (4) Breken met de homo scene Als je daar in hebt geleefd, is het noodzakelijk om te vertrekken uit
homoseksuele kring. Als je blijft, kom je niet van de homoseksuele
levensstijl af. “Misleidt uzelf niet; slechte omgang bederft goede zeden”
(1 Korinthiers 15:33) (5) Voor Christus gaan leven, vul je leven met Christus Dit is uiterst belangrijk. Het is nodig om een leven met Christus
opbouwen. Het besluit nemen om voor Jezus te gaan leven. Stille tijd houden,
regelmatig de Bijbel lezen en bidden. Bijbelteksten waar je steun aan hebt
memoriseren. Door het woord van God je gedachten reinigen en hervormen. Er
zit kracht in het woord van God (Hebr. 4:12). Ga het woord van God toepassen
op alle terreinen van je leven. En ga naar een levende en Bijbelgetrouwe
gemeente en voeg je daar in, ga daar mee draaien. En zie uit naar iets wat je
voor God kan doen, ergens dienen. “Heer hebt U wat voor me te doen, wilt U
het me dan maar laten zien.” God heeft een plan met je leven, goede werken
die Hij te voren voor je heeft bereid, opdat je daarin zou wandelen. (Efeze 2:10). Alleen de Geest van God kan in een mens de leegte opvullen. Blijdschap en
vrede zijn toegezegd, als je voor God leeft (Johannes 14:27, Filippenzen 4:6,7, 1 Petrus
1:8). Vrede en blijdschap zijn onderdeel van de vrucht van de Geest, die
wordt door God in je gelegd, als je voor Jezus leeft (Galaten 5:22). Alleen
het dienen van Jezus geeft een zinvol leven.
(6) Leg het vrouwelijke af Als dat nodig is, dan het al te zachte, het weke, afleggen en alle vrouwen
maniertjes in houding en gedrag. Leer om een man te zijn. “… staat in het
geloof, weest manlijk, weest sterk …” (1 Korinthe
16:13). Dat kun je door het geloof en door het woord van God. Het is vaak een
heel proces en dat vraag tijd. Telkens als God je inzicht geeft, dan daar
iets mee doen. Een proces van afleggen en aandoen. Zie bijlage D. (7) Accepteer dat je in onthouding moet leven Een homoseksueel die zich bekeert, moet in onthouding leven totdat de
natuurlijke seksuele gerichtheid op het andere geslacht zich weer herstelt.
Zoals eerder besproken, soms is dat onmiddellijk, maar veel vaker komt het
heel geleidelijk of komt het helemaal niet meer terug omdat de natuurlijke
seksuele drang zo beschadigd is. Dat betekent dat je een tijd of de rest van je leven zonder partner moet
leven. Dat is pijnlijk en een stukje lijden. De Bijbel spreekt over “het
lijden van de tegenwoordige tijd” (Romeinen 8:18). Sinds de zondeval leven we
in een door de zonde gebroken en verstoorde wereld. Ieder mens loopt in zijn
leven vroeg of laat tegen die gebrokenheid aan. De verstoring van de seksuele
gerichtheid is er één van. Het is een beproeving die God toelaat. Maar we
weten dat God ook dit zal laten mee werken ten goede. “Wij weten nu dat God alle dingen doet medewerken ten goede voor hen
die God liefhebben, die naar zijn voornemen geroepen zijn” (Romeinen
8:26). Het werkt iets goeds uit, het zal je vormen naar het beeld van
Christus. En straks, op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, zal God alle
tranen van onze ogen afwissen (Openbaring 21:4). Het is mogelijk om als vrijgezel een zinvol leven te leiden, met de
vreugde en de vrede van de Heer in het hart. Vrijgezel zijn, heeft zelfs
voordelen in het werk van God (1 Korinthe 7:32,33).
Als je het moeilijk hebt, stort dan je hart uit voor God (Filippenzen
4:6,7). Gods genade is genoeg voor elke situatie (2 Korintiers
12:9). Gods weg is volmaakt, ook de
weg die God met ieder van ons persoonlijk gaat. 10. Het kan niet getolereerd worden in
de gemeente,
gemeentetucht Een gemeente mag niet toestaan dat gemeenteleden in
openlijke zonde leven. De Bijbelse opdracht is: “doe wie niet deugd uit uw midden weg” (1 Korinthe
5:13). Dat geldt voor alle openlijke zonde en dus ook voor het
praktiseren van homoseksualiteit. Net zoals een gemeente niet kan toestaan
dat gemeenteleden ongehuwd gaan samen wonen, zo kan een gemeente ook niet
toestaan dat gemeenteleden een homoseksuele relatie hebben. De gemeenteleden
die dat doen moeten vermaand worden en als ze zich niet van hun zondige weg
willen bekeren, moeten ze uit de gemeente worden gezet (15). Uiteraard moeten we nooit iemand veroordelen die
worstelt met homoseksuele gevoelens en die er voor kiest om ze als zondig af
te wijzen. Zo iemand moeten wij op alle mogelijke manieren ondersteunen en
bemoedigen. Het is zeer ernstig als een gemeente openlijke
homoseksuele relaties in haar midden toelaat. Homoseksualiteit is immers niet
zomaar een zonde. Het is de kenmerkende zonde van een samenleving die zich
afkeert van God en het is een directe verwerping van Gods scheppingsorde. Het
is een gruwel in Gods ogen. Zie hierboven de punten 5 en 6. Als een gemeente dit toelaat dan is het “ikabod”
voor die gemeente. Dan verdwijnt de heerlijkheid van God, dan vertrekt God.
Acceptatie of tolereren van homoseksuele relaties betekent bovendien in de
praktijk het einde van het Schriftgezag. Als toegestaan wordt dat op zulk een
brutale wijze Schriftplaatsen die je niet bevallen, worden genegeerd of
weggeredeneerd, dan is de weg vrij om dat op andere gebieden ook te doen. Dan
wordt alles wat niet past in de tijdgeest weg geredeneerd (16). 11. Valse leraren uit eigen kring die
homoseksualiteit goedpraten Er zijn tegenwoordig ‘evangelische’ Bijbelleraren die
beweren dat de Bijbel niet tegen homoseksualiteit is. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? + Door de zes
teksten over homoseksualiteit weg te redeneren Het gaat om de zes Bijbelgedeelten waar duidelijk staat
dat homoseksualiteit een ernstige zonde is in Gods ogen. De meesten zijn
hierboven in de vorige punten al besproken. Het gaat om Leviticus
18:22 en 20:13; Genesis 19; Romeinen 1:26,27, 1 Korintiers
6:9,10 en 1 Timotheus 1:10. Deze “evangelische” leraren stellen dat het in deze
teksten niet gaat om homoseksualiteit in het algemeen. Volgens hen gaat het
in Leviticus 18:22; 20:13 en Romeinen 1:26,27 om
homoseksualiteit als onderdeel van de eredienst aan afgoden. Om religieuze
prostitutie en dergelijke. Ze beweren dat in deze Bijbelgedeelten alleen deze
homoseksuele losbandigheid in het kader van de afgodsdienst wordt
veroordeeld. Maar dat is niet wat er in de teksten staat. In Leviticus 18 gaat het niet om afgoderij. Het gaat om een
moreel verdorven levenswijze. Die wordt afgekeurd. In Romeinen 1 gaat het
over wat er gebeurt als een volk God weigert te erkennen. Dan wordt het
overgeven aan een verwerpelijk denken en aan zondige hartstochten. Het gaat
niet om religieuze prostitutie waar hetero mannen en vrouwen om de godheid te
behagen aan homoseksuele seks doen, het gaat om vrouwen die de natuurlijke
omgang hebben vervangen door de tegennatuurlijke en het gaat om mannen die in
wellust voor elkander zijn ontbrand (Romeinen 1:26,27). Bij Sodom en Gomorra wijzen deze valse leraren er op dat het daar niet
om homoseksualiteit ging. Ze hebben in zoverre gelijk dat het daar niet
alleen om homoseksualiteit ging. De inwoners van Sodom
en Gomorra waren zo verdorven dat ze de mannen die
bij Lot waren, wilden verkrachten. Dat is een openbaring van geweldenarij.
Maar het feit blijft dat hun seksuele hartstocht homoseksueel van aard was. En dan zijn er nog de twee teksten uit de brieven van
Paulus waarin homoseksualiteit in een zondelijst staat. Doordat de teksten in
de NBG en de NBV niet letterlijk zijn vertaald, zijn ze in de richting van de
zonde van pedofilie verbogen (knapenschenders). Maar in de grondtekst staat
een woord dat letterlijk “mannen die bij mannen liggen” betekent. Deze slordige en misleidende
vertaling wordt door de valse leraren gebruikt om te beweren dat het hier ook
niet gaat om de zonde van homoseksualiteit. Deze leraren maken onderscheid tussen een monogame
homoseksuele relatie en tussen homoseksuele losbandigheid. Het laatste, zo
luidt hun redenering, wordt door God veroordeeld, maar een duurzame
homoseksuele relatie “in liefde en trouw” niet. Voor een grondige bespreking van de sleutelteksten
verwijs ik naar dit artikel: www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/homsleutel.htm . Bij elke tekst worden ook de tegenwerpingen besproken en weerlegd. + Wijzen op de
grote lijnen van het Nieuwe Testament Er is nog een tweede manier waarop sommige christenen
het accepteren van homoseksuele relaties proberen te rechtvaardigen. Ze doen
een beroep op wat ze noemen “de grote lijn van de Bijbel”. De sleutelwoorden
in het Nieuwe Testament zijn, volgens hen, liefde en aanvaarding. En, zo gaat
de redenering verder, als je van daaruit op pastorale wijze naar de nood van
christenen met homoseksuele gevoelens kijkt, dan gebiedt de liefde dat we hen
de ruimte geven om binnen de christelijke gemeenten een homoseksuele relatie
aan te gaan. De eerste zwakte in deze redenering is dat de keuze
voor die twee sleutelbegrippen eenzijdig is. Betere sleutelbegrippen die het
gehele Nieuwe Testament samenvatten zijn liefde en heiligheid. Telkens wordt
in het Nieuwe Testament aangespoord tot liefhebben. Maar minstens zo vaak
worden de christenen opgeroepen tot een heilige wandel. En bij die heilige
wandel hoort de bekering van alle vormen van ontucht en dus ook van
homoseksualiteit. Wie dit verwerpt, die verwerpt God “Want gij weet,
welke voorschriften wij u gegeven hebben door de Here
Jezus. Want dit wil God: uw heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij, dat ieder uwer in heiliging en eerbaarheid zijn vat wete te verwerven, niet in hartstochtelijke begeerlijkheid, zoals ook de
heidenen, die van God niet weten, en dat men zijn broeder niet slecht behandele
of bedriege in deze zaak, want de Here is een wreker van dit alles, zoals wij u ook vroeger
gezegd en nadrukkelijk betuigd hebben. Want God heeft ons niet geroepen tot onreinheid, maar in heiliging. Daarom, wie dit verwerpt, verwerpt
niet een mens, maar God, die u immers ook zijn heilige Geest geeft.” (1 Tessalonicenzen 4:2-8) Een tweede zwakte is dat deze redenering lijnrecht
tegen een aantal Bijbelgedeelten in gaat waar duidelijk homoseksualiteit
wordt veroordeeld. + De openlijk vrijzinnigen Uiteraard hebben ronduit vrijzinnige christenen
helemaal geen moeite met het opzij schuiven van de Bijbel. Zij beweren
simpelweg dat Paulus en Mozes zich vergist hebben toen ze homoseksualiteit
afwezen. + Zo heeft God
me gemaakt, dus zo mag ik ook zijn Tenslotte zijn er ook nog christenen die zeggen: “Ik
ben homoseksueel, ik heb die drang. Het is aangeboren. Zo heeft God me
gemaakt, ik mag mezelf zijn, ik mag zijn zoals God me gemaakt heeft en daarom
mag ik een homoseksuele relatie aangaan.” Deze redenering gaat volledig voorbij aan het effect
van de zondeval op de menselijke natuur. Adam is heteroseksueel geschapen.
Hij kreeg een vrouw als partner. Door de zondeval kreeg de mens een zondige
natuur, met daarin in aanleg allerlei zondige begeerten, waaronder de
homoseksuele begeerte. We kunnen daarom niet zomaar elke begeerte die in ons
opkomt volgen. De Bijbel zegt dat we ons moeten onthouden van de vleselijk
begeerten die strijd voeren tegen onze ziel. “Geliefden, ik
vermaan u als bijwoners en vreemdelingen, dat gij u
onthoudt van de vleselijke begeerten,
die strijd voeren tegen uw ziel” (1 Petrus
2:11) + De verleiding
van een tussenweg, een compromis Er staan twee standpunten tegenover elkaar. Het ene is
dat homoseksualiteit een ernstige zonde is en niet in de gemeenten kan worden
getolereerd. Het andere standpunt is dat de Bijbel een monogame homoseksuele
relatie niet veroordeelt, dat het daarom niet zondig is en dat we daarom
homoseksuelen met een monogame en duurzame relatie volledig binnen de
gemeente moeten aanvaarden. Een tussenweg W.J. Ouweneel komt in zijn
boek “Seks in de kerk” met een soort tussenweg. Hij pleit, op echt
Nederlandse wijze, niet voor het goedkeuren, maar voor het gedogen van
duurzame homoseksuele relaties. Om dat te kunnen doen redeneert hij in het boek de
Bijbelse waarschuwingen tegen homoseksualiteit weg. Het gaat volgens hem in
die Bijbelgedeelten niet over homoseksualiteit in het algemeen. En op grond
daarvan komt hij tot de conclusie dat de Bijbel monogame duurzame
homoseksuele relaties in liefde en trouw niet veroordeelt, maar ook niet
goedkeurt. De Bijbel zegt er volgens hem niet rechtstreeks iets over. Hij
zegt wel dat een homoseksuele relatie niet Gods oorspronkelijke bedoeling is,
want hij stelt terecht dat het huwelijk door God is ingesteld en bedoeld voor
een man en een vrouw. Omdat volgens hem de Bijbel homoseksualiteit niet
rechtstreeks afkeurt, kan het niet om een al te erge zonde gaan, als het al
een zonde is. Daarom pleit hij voor het in de gemeente gedogen van
praktiserende homoseksuelen die met elkaar in een monogame duurzame relatie
leven, inclusief toegang tot het avondmaal (17). Maar hij adviseert wel om geen praktiserende
homoseksuelen aan te stellen als ambtsdragers (oudsten, diakenen, dominee,
voorganger) en in andere leidende posities. Zijn standpunt samengevat: Homoseksuele relaties zijn
niet door God bedoeld, maar als homoseksuele christenen niet naar ons willen
luisteren, dan is dat te betreuren, maar dat is geen reden om hen uit de
gemeente te zetten. Alleen mogen ze dan geen leidende functies bekleden. Een tussenweg
die geen tussenweg is Het is schokkend wat Ouweneel
hier doet. *Hij bagatelliseert een zeer ernstige zonde (Zie
hierboven de punten 2,3,4,5 en vooral 6). Voor de zoveelste keer verbindt hij
de gemeente met het kwaad (18).
God zegt: “Homoseksualiteit is schandelijk en een gruwel. Als je, je hier
niet van bekeert, dan kun je niet behouden worden.” Ouweneel
zegt: “Het is wel niet Gods bedoeling, ik ben er zelf ook tegen, maar zo
ernstig is het nu ook weer niet. We moeten deze relaties in de gemeente
tolereren.” *Hij zet de deur open naar het tolereren van
homoseksuele relaties in christelijke gemeenten. Als zijn “tussenweg” wordt
aanvaardt, zullen er straks homoseksuele stellen in de gemeenten zijn. *Door de Bijbelse waarschuwingen tegen homoseksualiteit
weg te redeneren, heeft hij in feite de deur geopend voor volledige
acceptatie van homoseksualiteit. Zelf houdt hij het nog op gedogen met
beperkingen, maar doordat hij de Bijbelgedeelten die tegen homoseksualiteit
waarschuwen heeft uitgeschakeld, zal onvermijdelijk de stap naar volledige
aanvaarding volgen (19).
*Hij beweert dat hij een middenweg aanwijst, maar wat
er in feite gebeurt, is dat hij de verdediging van de Bijbelgetrouwe
christenen wegneemt door het wegredeneren van de teksten tegen
homoseksualiteit. Zo verzwakt en ondermijnt hij de weerstand van de
Bijbelgetrouwe christenen. *Een mes in de rug van de belegerde christelijke
leiders. De leiders van de Bijbelgetrouwe christelijke gemeenten
en christelijke organisaties (waaronder de scholen) staan onder enorme druk
om hun verzet tegen homoseksuele relaties op te geven. Die druk komt uit de
maatschappij, vanuit de publieke opinie, van de kant van de overheid, van de
homo actiegroepen en ook van binnenuit, uit hun eigen gemeenten en
organisaties waar sommigen het zicht op wat de Bijbel over homoseksualiteit
leert al kwijt zijn geraakt. Ouweneel steekt hen
een mes in de rug, hij verwart en ontwapent hen door zijn nieuwe
interpretatie van de teksten over homoseksualiteit en tenslotte houdt hij ze
ook nog, als uitweg uit de grote druk waaronder ze staan, de worst van een
compromis voor. Een compromis dat geen compromis is, maar een verborgen
capitulatie. De subtiele
verleiding van een postmoderne benadering Dan is er tenslotte nog
de subtiele verleiding van een postmoderne benadering van homoseksualiteit.
Het postmodernisme stelt dat we eigenlijk niets met zekerheid kunnen weten.
We kunnen, volgens het postmodernisme, daarom ook niet met zekerheid de
Bijbel uitleggen. De Bijbel is volgens hen niet duidelijk, ieder legt hem
vanuit de eigen beleving en achtergrond weer anders uit (20). Op deze geraffineerde manier wordt in sommige
“christelijke” kringen het duidelijke Bijbelse onderwijs over
homoseksualiteit uitgeschakeld. Een voorbeeld van deze
postmoderne benadering vond ik in het “christelijke” tienerblad Het huis van Belle. Een tiener stelde
een vraag over homoseksualiteit. Ik citeer uit het antwoord van het blad: “Ik heb zelf gemerkt dat het hebben van een
duidelijke oordeel over mensen mij belemmert om lief te hebben …. Ik geloof
zelf dat, dat de weg is voor christenen: alle lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders (LHBT’s) steunen en niet onze mening voorschrijven
… Neem de tijd en de ruimte om zelf te ontdekken wat God van je vraagt, en
laat het je niet voorschrijven. De meningen verschillen hier namelijk
enorm over. Sterkte!” (21). Let op, het blad geeft geen antwoord vanuit
de Bijbel omdat dit geen zin heeft: “de
meningen verschillen hier namelijk enorm over”. Ieder moet het maar voor
zichzelf ontdekken. Alles wat we hebben is een eigen mening en die mogen we
niet aan anderen voorschrijven. Als we stellen dat onze mening de enig juiste
is, omdat die overeenkomt met de Bijbel, dan veroordeel je mensen die homoseksueel
leven. En dat verhindert je om hen lief te hebben. Dit antwoord is geen
incident, het komt telkens terug in het blad (22).
--------------------------------------- De bijlagen A.
Een botsing tussen twee levensbeschouwingen In onze huidige maatschappij botsen twee visies op
homoseksualiteit op elkaar. De christelijke die gebaseerd is op de Bijbel en
de materialistische humanistische. Die visies staan niet op zichzelf, ze
vormen een logisch onderdeel van twee verschillende wereldbeschouwingen. Met
wereldbeschouwing wordt bedoeld de manier waarop je tegen de wereld aankijkt.
Hoe je jezelf ziet, de wereld, de moraal. Het gaat in de botsing over homoseksualiteit ten
diepste om een botsing tussen de christelijke en de materialistisch
humanistische wereldbeschouwing Hieronder worden beknopt de beide wereldbeschouwingen
samengevat. + De
materialistisch humanistische wereldbeschouwing Materialistische omdat deze wereldbeschouwing ervan uit
gaat dat er alleen materie is. Er is volgens hen geen onzichtbare wereld. Er
is geen god, er zijn geen engelen, er is geen hemel of hel. De mens is langs
de weg van evolutie door toeval ontstaan en is niet meer dan een aantal
stoffen, moleculen, die zich door chemische reacties tijdelijk met elkaar
hebben verbonden. Het bestaan heeft geen zin. We zijn er even en verdwijnen
dan voorgoed. Intussen moeten we er maar het beste van maken en van het leven
genieten. “Laten we eten en drinken
[vrolijk zijn] want morgen sterven wij”
(1 Korintiers 15:32) De moraal is relatief. Er is geen absoluut goed of
kwaad. Goed is wat goed voelt en wat de meerderheid op dat moment goed vindt.
In de praktijk zijn er op het gebied van de moraal slechts twee normen. Het
eerste is het principe van maximale vrijheid en zelfbeschikking. Dat principe
wordt beperkt door het tweede principe dat inhoud dat onze vrijheid niet ten
koste van de vrijheid van een ander mens mag gaan. Maar als het er op aankomt
wordt dat beperkende principe vaak weggeredeneerd. De kern is dat je voor jezelf moet kiezen, voor je
eigen ontwikkeling, voor je eigen geluk, voor je eigen genot. Je leeft maar
één keer, het leven is zo voorbij, daarom moet je het maximale uit het leven
halen. Je moet je gevoel volgen. Je moet authentiek zijn, echt. Als je
bijvoorbeeld gelukkiger bent bij een ander, dan scheid je gewoon van je
vrouw. We vergeten dan even dat jouw maximale vrijheid je huwelijkspartner en
kinderen zwaar beschadigt en pijn doet (traumatiseert). Bij seks is in de materialistische humanistische visie
alles toegestaan, zolang een ander er geen ernstige schade door oploopt. De
materialistisch humanistische wereldbeschouwing zegt: je bent vrij, er is
geen goed en kwaad, als je zin hebt in homoseksuele seks volg dan je gevoel. + De christelijke
wereldbeschouwing Er is een zichtbare en een onzichtbare wereld. In de
onzichtbare wereld zijn God, engelen, overleden mensen, hemel en hel. God is
eeuwig en persoonlijk. Hij is de schepper. Hij heeft de mens gemaakt naar
zijn beeld. God communiceert met de mensen. In het begin was de schepping goed, maar door de zonde
is het misgegaan. We leven daarom nu in een gebroken wereld. De mens heeft
een zondige natuur, er zijn boze geesten en de satan, de aardbodem is
vervloekt omwille van de zonde van Adam. Vandaar natuurrampen, wreedheid in
de natuur, ziekte en dood, onrecht, hebzucht, geweldenarij. God heeft er wat
aan gedaan door zijn Zoon Jezus te zenden. God heeft door de kruisdood van
Jezus de diepste oorzaak van alle problemen al aangelost, namelijk de
zondeschuld en de slavernij aan de zonde. Straks als Jezus terugkomt, komt er
een herschepping en wordt alles weer goed. God bepaalt wat goed en kwaad is en niet de mens zelf.
Zijn wil en wet worden samengevat in het gebod om God lief te hebben boven
alles en onze naaste als onszelf (Mattheus
22:37-40). Er komt een dag des oordeels waarop God elk mens die ooit geleefd
heeft, ter verantwoording zal roepen voor zijn gedrag. De christelijke wereldbeschouwing stelt dat seks door God
is bedacht en daarom goed is, maar dat het bedoeld is voor binnen het
huwelijk. Met huwelijk wordt het door God ingestelde Bijbelse huwelijk tussen
een man en een vrouw bedoeld. Alle seks buiten het huwelijk, waaronder
homoseksualiteit, is ontucht. Homoseksualiteit is ontucht, tegennatuurlijk,
schandelijk en een gruwel voor God. B.
Vijandschap en agressie tegenover de christelijke opvatting, intimidatie en
vervolging De aanhangers van de materialistisch humanistische
wereldbeschouwing zijn zeer agressief en intolerant tegenover orthodoxe
christenen die vast willen houden aan de Bijbelse moraal. Zij zijn bezig om
hun eigen moraal dwingend aan de gehele maatschappij op te leggen. + De
materialistisch humanistische wereldbeschouwing wordt door de overheid
uitgedragen Andere meningen worden niet getolereerd. Vanuit het
ministerie van onderwijs wordt voorgeschreven dat de materialistisch
humanistische moraal aan de kinderen moet worden onderwezen. Onderwijs
materiaal voor alle openbare scholen met voorlichting over seksualiteit is
volledig vanuit de materialistisch humanistische visie geschreven. + De mond
snoeren met de wet, het openbreken van het christelijk onderwijs Het liefst zouden de agressieve materialistisch
humanisten de christenen op dit terrein de mond snoeren. Tot voor kort kon
dat niet omdat de vrijheid van meningsuiting, van godsdienst en van onderwijs
in de grondwet zijn vastgelegd. (De artikelen 7, 6 en 23) Maar daar hebben de materialistisch humanisten iets op
gevonden. In de grondwet staat ook een artikel over gelijke behandeling
(artikel 1). Ze hebben het voor elkaar kregen dat bij een botsing van
grondrechten, artikel 1 het hoogste gewicht heeft (23). Dit artikel wordt verheven boven alle andere grondrechten,
zoals de grondrechten van vrije meningsuiting en de vrijheid van onderwijs. Daarom mag een christelijke school een leerkracht die
praktiserend homoseksueel is en die bij hen solliciteert, niet op grond van
zijn homoseksuele levenswijze afwijzen en is het bijna onmogelijk geworden
dat een christelijke school een leerkracht die overgaat tot een homoseksuele
levenswijze nog kan ontslaan. Want dat is, volgens het materialistisch
humanisme, discriminatie en in strijd met artikel 1. En in dat geval beperkt
het grondrecht van gelijke behandeling het recht op vrijheid van onderwijs.
Het beperkt het recht van christelijke scholen om uitsluitend leerkrachten
die achter de grondslag van de school staan, aan te nemen of te handhaven. Op een christelijke school wordt de christelijke moraal
onderwezen. Maar onder dwang van de overheid wordt een school gedwongen om
praktiserende homoseksuelen als leerkracht te accepteren en te handhaven. De
overheid dwingt daarmee christelijke scholen om leraren te handhaven die door
hun levenspraktijk tonen dat ze de christelijke moraal en het gezag van de
Bijbel verwerpen. De situatie is zeer ernstig. De overheid dwingt
christelijke scholen om een levenspraktijk te tolereren waarvan God zegt dat
die zondig is. Een zonde die speciaal het kenmerk is van een maatschappij die
God verwerpt. Zo wordt de in de grondwet opgenomen vrijheid om je
kinderen op school te onderwijzen en op te voeden vanuit de eigen
wereldbeschouwing afgenomen. In feite is de vrijheid van onderwijs daarmee
principieel opgeheven. Maar dat is nog maar het begin. Ook de vrijheid van
meningsuiting staat onder druk. Als je openlijk in het publieke domein zegt
dat homoseksualiteit een ernstige zonde is en een gruwel is in Gods ogen, dan
loop je het gevaar dat je aangeklaagd wordt voor het uiten van “hate speach” (24). + De
beschuldiging van homohaat Als christenen spreken wij de Bijbel na als wij zeggen
we dat homoseksueel gedrag een zonde is. Een zonde waar een mens zich van moet
bekeren. Maar dat betekent niet dat wij homoseksueel levende mensen haten.
Wij haten, net als God, de zonde, maar de zondaar hebben wij lief. Wij hebben
het beste met homoseksuele mensen voor. En wij verwerpen met alle nadruk alle
geweld tegen homoseksuelen of tegen wie dan ook. + De
beschuldiging van homofoob Als je homoseksualiteit afkeurt dan wordt je
beschuldigd van homofobie. Dan ben je homofoob. Dan wordt je beschuldigd van
een irrationele angst voor homoseksuelen. Maar dat is niet wat er aan de hand
is. Wij nemen vanuit onze christelijke levensbeschouwing stelling
tegen homoseksualiteit, niet uit angst maar op grond van Gods Woord. Maar
onze tegenstanders negeren dat. Zij doen alsof we lijden aan een psychische
stoornis, aan een fobie voor homoseksuelen. + De
beschuldiging van discriminatie De wet eist dat we elkaar in gelijke situaties gelijk
behandelen (artikel 1). Ongeacht levensovertuiging of seksuele geaardheid en
praktijk. Maar je kunt alleen van een christelijke gemeente of organisatie
lid worden als je zelf christen bent en als je achter de grondslag van die
kerk of organisatie en achter de christelijke wereldbeschouwing staat. Om lid te zijn van een christelijke gemeente, moet je
christen zijn en naar de christelijke moraal leven. Je moet je aan de
spelregels houden, anders mag je niet mee doen. Dit valt voorlopig nog onder
de vrijheid van godsdienst. Maar ook hier kan uiteindelijk artikel 1 tegen in
stelling worden gebracht. Maar als het gaat om personeel van christelijke
organisaties, organisaties die speciaal zijn opgericht om vanuit de
christelijke wereldbeschouwing een bepaalde taak uit te voeren, zoals
christelijke scholen, is de situatie ernstiger. Want hen is recent het recht
om te eisen dat hun personeel volledig achter de grondslag van de organisatie
staat al ontnomen. + Agressieve
actiegroepen Delen van de homo beweging zijn niet tevreden met de
vrijheid die ze nu al hebben. Ze willen ook nog de vrijheid van
andersdenkenden afnemen. Daarom vallen homo actiegroepen bijvoorbeeld
organisaties zoals de Rooms-katholieke Kerk aan die homoseksualiteit
afwijzen. De officiële positie van de Rooms-katholieke Kerk is dat
praktiserende homoseksuelen niet mogen deelnemen aan de eucharistie. Nog niet
zo lang geleden kondigden openlijk praktiserende homoseksuelen aan dat ze op
een bepaalde tijd deel zouden gaan nemen aan de eucharistie in een bekende
Rooms-katholieke Kerk. Ze zochten bewust vooraf de publiciteit op. Zo voerden
ze door de publieke opinie te mobiliseren, de druk op de Rooms-katholieke
Kerk, op de bisschop op (25).
Dit soort acties is niet iets van de laatste tijd.
Jaren geleden heeft een homo actiegroep het kantoor van de EHAH (Evangelische
Hulp Aan Homofielen) een tijd bezet, ze namen zelfs vertrouwelijke cliënten
dossiers mee (26). De EHAH was
een organisatie die hulp bood aan christenen die met homoseksuele gevoelens
worstelen en die daarin de Bijbelse weg wilden gaan. + We zijn lang
genoeg tolerant geweest voor de intoleranten De sfeer wordt steeds grimmiger. De agressiviteit in de
richting van andersdenkenden (christenen) heeft een enorme impuls gekregen
door de aanslagen van moslim terroristen op clubs die bezocht werden door
homoseksuelen. De reactie bij velen was: Zo kan het niet langer, er
moet iets gedaan worden, we moeten de mentaliteit van de mensen veranderen
zodat de haat waar deze daden uit voortkomen geen kans krijgt. De overheid moet
nog dwingender alle scholen (ook de christelijke) opleggen dat ze moeten
onderwijzen dat diversiteit goed is, dat het goed en normaal is om
homoseksueel te zijn. De intolerantie van de materialistisch humanisten
krijgt steeds meer fascistische trekken. De totalitaire staat accepteert maar
één visie op seksualiteit en alle andere worden verboden verklaard omdat ze
schadelijk zouden zijn, haat zouden zaaien.
We kunnen, zo gaat de redenering verder, als overheid, ook niet langer
toestaan dat de kinderen van orthodoxe christenen worden vergiftigd met de
christelijke seksuele moraal. Daarom moet er een einde komen aan het
christelijke onderwijs (een stokpaardje van D66) en als dat niet kan, dan
moeten we de christelijke scholen van binnen uit vernietigen. Door hen te
dwingen om de humanistisch materialistische seksuele moraal te onderwijzen en
door hen te verbieden om homoseksuele leerkrachten te weigeren of te
ontslaan. + Een oproep om
te staan voor de waarheid De maatschappelijke druk en de druk vanuit de overheid
op de christenen neemt toe. Speciaal als het gaat om homoseksualiteit. De
vraag is hoe we daar op gaan reageren. Kruipen we in onze schulp of houden we
onze rug recht. Er zijn principiële grenzen die we niet mogen
overschrijden. Het onder druk van de overheid handhaven van een openlijk
homoseksueel praktiserende leerkracht is zo’n grens. Die grens mogen we niet
overgaan, wat ook de gevolgen zijn. Elke tijd heeft zijn eigen test. Dat is het punt waar
de tijdgeest botst op de Bijbel. In deze tijd is dat de homoseksualiteit. In
de eerste tijd van de christelijke gemeente was het iets anders. Daar was het
strijdpunt het voor iedere staatsburger verplichte offer aan de keizer (27). De keizer werd vereerd als
een god. Een offer aan hem brengen, was een offer brengen aan een afgod.
Daarom kon een christen dat niet doen. Het was geen geringe zaak, iemands
leven stond op het spel, als hij weigerde te offeren dan kon hij al zijn
bezittingen en zelfs zijn leven verliezen. Onze christelijke voorouders hebben in het verleden bij
perioden geleden voor hun overtuigingen. Ook de voorouders van de christenen
die op dit moment samen de reformatorische zuil vormen, zijn vervolgd. Vanaf
de afscheiding, die begon in 1834, werden ze jarenlang vervolgd door de
overheid. Mensen die hun huis openstelden voor samenkomsten kregen zware
geldboeten. En er zijn ook een aantal van hun predikanten in de gevangenis
gezet. Om de vervolging te ontlopen zijn sommigen zelfs naar de Verenigde
Staten van Amerika gevlucht. De achterblijvers vormden vanwege de vervolging,
om hun eigen woorden te gebruiken, een “gemeente onder het kruis”. Het christelijke onderwijs is ook na veel strijd en ten
koste van grote persoonlijke offers tot stand gekomen. In de beginperiode
werd het christelijk onderwijs niet door de overheid betaald. De ouders
moesten zelf de kosten opbrengen en leerkrachten op christelijke scholen
kregen daardoor noodgedwongen, veel minder loon. Dat moest je er allemaal
voor over hebben. De materialistisch humanisten hebben de strijdbijl
opnieuw opgegraven. De aanval op de christenen en vooral op de kinderen van
de christenen is weer begonnen. Hoe gaan de christenen en de christelijke
scholen daar op reageren? Hebben ze dezelfde gezindheid als hun voorvaderen? Vervolging is een normaal onderdeel van het
christenleven. Als je werkelijk godvruchtig wil leven, is vervolging
onvermijdelijk: “Trouwens, allen,
die in Christus Jezus godvruchtig
willen leven, zullen vervolgd worden.”
(2 Timotheus 3:12). We moeten navolgers zijn van de
christenen uit de begintijd van de gemeente, van wie in de Hebreeën brief wordt gezegd dat ze
met blijdschap omwille van het evangelie de roof van hun bezittingen hebben
verdragen (Hebreeën 10:34). C.
Crossdressing, uniseks, transgender
en androgyn Er zijn nog enkele onderwerpen die indirect te maken
hebben met homoseksualiteit. + Crossdressing “Een vrouw zal
geen mansklederen dragen en
een man geen vrouwenkleed aantrekken, want ieder die deze dingen doet, is de Here, uw God, een gruwel.” (Deuteronomium 22:5) Het gaat tegenwoordig bij crossdressing meestal om
mannen die zich als vrouw kleden. De Bijbel wijst dit af, omdat hierdoor het
onderscheid tussen man en vrouw wordt uitgewist. Je moet in één oogopslag
kunnen zien of iemand man of vrouw is. Bovendien is crossdressing vaak
verbonden met homoseksualiteit. Uiteraard is de vorm van wat mannen of vrouwenkleding
is voor een groot deel cultureel bepaald. Het gaat niet om “de broek of rok”
discussie die in reformatorische kring soms wordt gevoerd. Het gaat er om dat
je in de culturele situatie waarin jij leeft, onmiddellijk als man of vrouw
wordt herkend. Het onderliggende principe is dat God wil dat ook uitwendig
het onderscheid tussen man en vrouw wordt gehandhaafd. Dit heeft opnieuw te
maken met de door God ingestelde scheppingsorde. + Androgyn Dat is een rage die in de jaren zestig en zeventig
opkwam. Het begon met mannelijke popartiesten die zich bewust tegelijk
vrouwelijk en mannelijk voordeden. Door hun haarstijl en door het gebruik van
make up. Androgyn betekent mannelijk en vrouwelijk
tegelijk. Ook nu, in 2017, is er weer die trend. Sommige mannen
besteden zoveel aandacht aan hun kleding en uiterlijk dat ze daarin niet meer
van vrouwen zijn te onderscheiden, daardoor krijgen ze een vrouwelijke
uitstraling. Het is veelbetekenend dat in hun kring de “man bun” in de mode
is geraakt. In de wereld van de fotomodellen komt de trend op om modellen te
gebruiken waarvan je niet direct kunt zien of het mannen of vrouwen zijn.
+ Transgender Bij transgender gaat het om
mensen die van geslacht willen wisselen. Door middel van operaties en een
behandeling met hormonen. De redenering er achter is: “Iemand is fysiek
geboren als man maar hij voelt zich vrouw en andersom. Dat leidt tot groot
psychisch lijden en om dat op te lossen moet hij van geslacht wisselen.” Uiteraard keurt de Bijbel dit af. De oplossing is niet
het kunstmatig veranderen van het uiterlijk. De innerlijke storing moet
opgelost worden. Als God je als man of vrouw heeft gemaakt (29), fysiek, dan moet je dat
omarmen en aanvaarden. Dat kan samen met God. En bovendien is de omzetting
naar het andere geslacht slechts halfslachtig. Het is niet meer dan een
cosmetische ingreep. Een op deze manier tot vrouw veranderde man zal nooit
kinderen kunnen krijgen en een tot man veranderde vrouw zal nooit een andere
vrouw kunnen bevruchten. Het is geen echte verandering van geslacht. Een tot
vrouw veranderde man, blijft fundamenteel nog steeds een man. Maar die
veranderde man gaat dan wel vaak een seksuele relatie met een andere man aan.
Hetzelfde geldt uiteraard voor veranderde vrouwen. Dit laat zien hoe ver de materialistisch humanistische
visie op seksualiteit gaat. Ze eist volledige vrijheid op. Ieder mens bepaalt
zichzelf. Je kiest zelf of je man of vrouw wilt zijn. En je kiest zelf of je
hetero- of homoseksueel of biseksueel wil zijn. Een moderne visie is dat geslacht en seksuele voorkeur
niet iets zijn wat bij de geboorte vastligt. Je kunt tussen vrouw en man
zijn, switchen en tussen homoseksueel, heteroseksueel en biseksueel. Het is
een keuze, die je met de tijd weer kunt veranderen, net zoals het je uitkomt.
Sommigen weigeren te kiezen en zien zichzelf als androgyn, als man en vrouw
tegelijk. + Uniseks Deze term werd in de jaren zestig gebruikt. Het was een
kledingstijl waarbij met opzet de verschillen tussen man en vrouw werden
uitgewist. Dit werd gedaan vanuit de feministische ideologie. Het was één van
de vele uitingen van de opstand tegen God die in de jaren zestig heeft
plaatsgehad. De opgeheven vuist tegen alle gezag, tegen alle Bijbelse regels,
tegen de scheppingsorde en bovenal tegen God Zelf. + Je uiterlijk
is een “powerful statement” Dat wisten de jongeren in de jaren zestig heel goed.
Het lange haar voor de mannen was in die tijd welbewust bedoeld als een daad
van opstand, van revolutie tegen de bestaande (veelal christelijke)
maatschappelijke orde. Zo werd het in die tijd ook begrepen. Niet alleen door
de jongeren, maar ook door de ouderen. Op de christelijke middelbare school
die ik bezocht, waren in het jaar voor mijn komst enkele leerlingen tijdelijk
geschorst omdat ze in de ogen van de schoolleiding te lang haar hadden, dat
ze weigerden om af te knippen. Dat was een laatste stuiptrekking van het
bestuur en de leerkrachten. Stilzwijgend is daarna het verzet opgegeven. Na
enkele jaren was alles wat te maken had met de christelijke moraal volledig
verdwenen. Ik herinner me bijvoorbeeld nog een schoolavond in de aula waar
een bekende film (30)
waarin drugsgebruik werd verheerlijkt, werd gedraaid. D.
Wat is vrouwelijk, wat is mannelijk? Bestaat er zoiets als typisch vrouwelijk gedrag en
typisch mannelijk gedrag? En wat zegt de Bijbel daarover? D.1. Wat is
mannelijk? + De Bijbel
zegt: “weest manlijk, weest
sterk” “Blijft
waakzaam, staat in het geloof, weest manlijk, weest
sterk!” (1 Korintiers 16:13) Mannelijk zijn en sterk zijn worden hier gelijk
gesteld. Mannelijk zijn, betekent sterk zijn. En dan gaat het niet in de
eerste plaats om fysieke kracht, maar om innerlijke kracht. Mannelijk is:
sterk zijn, moedig zijn, staan in het geloof, ergens voor staan, principieel
zijn, daadkracht, doorzetten, op je post blijven als het moeilijk wordt. Je
niet laten intimideren, vechten voor de zaak van waarheid ootmoed en recht.
Opkomen voor het zwakke. Je verantwoordelijkheid nemen. Integer. Iemand met
ruggengraat, geen weekdier. Zo is de man gemaakt, dit is natuurlijk gedrag voor een
man. Maar we weten dat ook dit onderdeel van de mens, van de man, door de
zonde is aangetast. Gelukkig is er herstel mogelijk, door het geloof in Jezus
en door je te richten op het woord van God kan een man, als dat nodig is,
weer echt man worden. Dit was het geheim van Davids krachtige, mannelijke
optreden. David sterkte zich in God (1 Samuel 30:6). Met God lopen we op een
legerbende en springen we over een muur (Psalm 18:30). + God heeft de
taak van de man en zijn natuur op elkaar afgestemd Dat de man in aanleg, zoals hierboven is beschreven,
door God zo is gemaakt, heeft te maken met het feit dat God hem als leider in
het gezin en in de kerk heeft aangewezen (31). Hij moet zo zijn, om zijn taak goed te kunnen
vervullen. God heeft de taak van de man en de natuur van de man op elkaar
afgestemd. Als je een goede Bijbelse leider, zoals bijvoorbeeld Nehemia, bestudeerd, dan vindt je daar een afbeelding van
hoe God de man heeft bedoeld. Als leider in gezin en gemeente moet een man
geregeld met gezag optreden. Hij moet in zijn gezin en in de gemeente de orde
handhaven en sturing geven, toezicht uitoefenen, ingrijpen als het misgaat. + Inzet voor
het zwakke Uit Gods instructie voor de omgang van een man met zijn
vrouw zien we nog iets wat een echte man karakteriseert. Dat is dat hij
zichzelf opoffert voor het welzijn van het zwakkere. Dat geldt niet alleen
voor zijn eigen vrouw, maar ook voor zijn kinderen en voor het zwakke in het
algemeen. “Mannen, hebt uw
vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, … ” (Efeze 5:25) Mannen wordt opgedragen om hun vrouwen lief te hebben op
dezelfde manier waarop Christus zijn gemeente heeft liefgehad. De liefde van
Christus ging zover dat Hij zichzelf voor de gemeente heeft opgeofferd. “Hieraan hebben
wij de liefde leren kennen,
dat Hij zijn leven voor ons heeft ingezet; ….” (1 Johannes 3:16). “De goede herder zet zijn leven in voor de
schapen” (Johannes 10:11). Een echte man offert zich op voor het welzijn van zijn
vrouw, hij stelt haar welzijn boven dat van hemzelf. Dat kun je doortrekken
naar inzet voor het welzijn van het zwakkere in het algemeen. Vanuit deze
Bijbelse mentaliteit komt ook het “vrouwen en kinderen eerst” bij een redding
(32) voort. Een echte
man behandelt ook het zwakke met respect, het brozere vaatwerk. (Kolossenzen 3:19, 1 Petrus
3:7). Het is natuurlijk voor een man om zich over het zwakke
te ontfermen. Een echte man, zoals God hem heeft bedoeld en
geschapen, ontfermt zich bijvoorbeeld over zijn kinderen: “gelijk zich een
vader ontfermt over zijn kinderen” (Psalm 103:13). + Weerzin tegen
de vervrouwelijking van de man Bij manlijk gedrag hoort ook dat je met weerzin de
tegenwoordige vervrouwelijking van de mannen verwerpt. Een vervrouwelijking
in uiterlijk en in gedrag. + Gesleutel aan
de mannelijke natuur Vanuit de maatschappij wordt druk uitgeoefend op mannen
om zich meer vrouwelijk te gedragen. Ze moeten zich kwetsbaar op durven
stellen, meer in touch zijn met hun gevoelens, meer open zijn. Gevoeliger,
fijngevoeliger, leren communiceren, leren samenwerken. Leiding geven binnen
het gezin, mogen ze niet meer. De rolverdeling van de vrouw die de kinderen
verzorgt en het huishouden doet en de man die de kost verdient is ook
ingrijpend gewijzigd. Een man moet zijn vrouwelijke kant ontdekken en
integreren in zijn persoonlijkheid. Ook binnen de christelijke wereld zijn er
leiders die hier in mee gaan. Het duidelijkste voorbeeld uit Nederland is
W.J. Ouweneel. Hij schreef een boek over hoe hij
had ingezien dat hij zijn vrouwelijke kant moest ontdekken en integreren in
zijn gedrag (33). Dit is uiteraard, vanuit de Bijbel gezien, grote onzin.
Als je als man een ongevoelige lompe “hork” bent, zonder echte interesse in
de mensen om je heen, heeft dat niets met vrouwelijk of mannelijk te maken.
Het klopt wel dat veel mannen niet sociaal zijn ingesteld, er een hekel aan
hebben om over zichzelf na te denken of te praten en liever doen dan praten.
Dat ze niet fijngevoelig zijn, enzovoorts. Maar de Bijbel heeft daar een
oplossing voor: bekering, wedergeboorte en een leven in de kracht van de
Heilige Geest. Als een man tot geloof komt, dan wordt de liefde van
God in zijn hart uitgestort (Romeinen 5:4, Galaten 5:24), dan komt er vanzelf
interesse in de ander, interesse in de mensen op hem heen, en het verlangen
om echt te communiceren, om het hart van de ander te bereiken. De Geest van
God maakt je fijngevoelig (Filippenzen 1:9). Dan
word je, onder leiding van de Heilige Geest, waar dat verstandig is, meer
open. Als dat gebeurt met een man, dan wordt hij pas echt man, zoals God het
wil. Dat heeft niets te maken met het ontdekken en integreren van een
veronderstelde vrouwelijke kant van zijn persoonlijkheid D.2. Wat is
vrouwelijk? Er is geen tekst in de Bijbel die rechtstreeks zegt:
wees vrouwelijk. Maar het is een logische veronderstelling dat God, net als
bij de man, de natuur van de vrouw heeft afgestemd op haar door God
aangewezen taak in het leven. Eva werd gemaakt als hulp voor de man. De man is door
God in het huwelijk en in de gemeente aangewezen als de leider, niet de vrouw
(34). En omdat het Gods
bedoeling is dat een vrouw de leiding van haar man volgt, heeft ze relatief
minder de drang om de leiding te nemen. Vanaf de schepping tot midden vorige eeuw draaide het
leven van een vrouw voor een groot deel om het krijgen en verzorgen van de
kinderen. De pil was er niet. De normale situatie was dat er meerdere
kinderen kwamen. Eerst negen maanden zwanger, daarna, in Bijbelse tijden, nog
twee jaar borstvoeding geven. En vervolgens begon het opnieuw bij het
volgende kind. Of een vrouw dat nu wilde of niet, als ze getrouwd was, dan
kreeg ze daar mee te maken. Omdat het krijgen en verzorgen van kinderen een groot,
door God zo gepland, onderdeel van haar leven is, heeft God de vrouw daar
psychologisch op ingesteld. Een vrouw heeft de drang om te zorgen. En omdat
zij de kinderen verzorgt, heeft God haar meer sociaal en meer op communicatie
ingesteld gemaakt. Of een vrouw nu wel of niet getrouwd is, of ze nu wel
of geen kinderen heeft, dat maakt niet uit. Dit is de aanleg van de vrouw.
-------------------------------------------------------------- De eindnoten 1.Om te begrijpen dat
homoseksueel gedrag tegen de natuur ingaat, hoef je zelfs de Bijbel niet te kennen.
Dat begrijp je al, als je kijkt naar hoe de lichamen van man en vrouw op
elkaar af zijn gestemd. Bovendien, als mannen en vrouwen de natuurlijke
omgang met elkaar opgeven voor homoseksuele relaties dan sterft het menselijk
ras uit. In een iets ander verband zegt Paulus “Leert de natuur uzelf niet
dat ….” (1 Korinthe 11:14).
Dat is ook hier van toepassing. 2.De NBG spreekt in Romeinen
1:26,27 over “schandelijke lusten” en over “schandelijkheid”. De HSV spreekt
over “oneervolle hartstochten” en over “schandelijke dingen”. De SV spreekt
over “oneervolle driften” en over “schandelijkheid”. De NBV over “onterende verlangens” en over
“ontucht”. 3.Zie deze Bijbelstudie over de
zondeval en over de zondige natuur: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-zonde/30-de-zondeval/ en http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-zonde/32-de-zondige-natuur/ 4.Ook de heidenen hebben een door God ingeschapen besef
van goed en kwaad (Romeinen 2:15). 5.Dostojewski heeft het treffend gezegd: “Als er geen
God meer is, dan is alles geoorloofd”. Als er geen God meer is die aangeeft
wat goed en kwaad is en die de mensen na dit leven ter verantwoording zal
roepen, dan kun je jezelf uitleven. Dat is dan ook precies wat momenteel
overal in de westerse wereld gebeurt. 6.Jesaja zegt er namens God dit over: “Wee hen die het
goede kwaad en het kwade goed noemen, die duisternis voorstellen als licht en
licht als duisternis”” (Jesaja 5:20). Dat is de “Umwertung aller Werte” waar Nietsche het over had in de praktijk. Hij zei: Als je de
God van de Bijbel dood hebt verklaard, dan moet je vervolgens de moed hebben
om ook de christelijke moraal te verwerpen. Dan moeten goed en kwaad opnieuw
ingevuld worden. Dan moet je de slavenmoraal van het christendom (van liefde
en bescherming voor de zwakken) vervangen door een moraal die de winnaars de
ruimte de geeft. De Űbermensch. The winner takes it all. Sociaal
Darwinisme. 7.Dat was op 9 oktober 1967. In het VPRO programma
Hoepla. De uitzending zorgde voor enorme commotie. Er werden kamer vragen
over gesteld. Er werd opgeroepen tot ingrijpen, maar dat werd door de
toenmalige regering geweigerd. 8.De parafrase vertaling van de NBV luidt: “Mannen plegen ontucht
met mannen; zo worden ze ervoor gestraft dat ze van God zijn afgedwaald.” (Romeinen 1:27 NBV) 9.Het
duurde nog 400 jaar voor het zover was (Genesis 15:13-16). 10.Voor een uitgebreide bespreking van dit woord, zie het document waarin de
zes Bijbelse sleutelteksten over homoseksualtiteit
worden besproken. Dit is de link: www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/homsleutel.htm . Ga naar de bespreking van
1Korinthe 6:10. 11.Zie de Bijbelstudie over de zondige natuur: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-zonde/32-de-zondige-natuur/#more-159 12.Wat is volgens de Bijbel kenmerkend voor een
man? Een man behoort sterk te zijn, moedig, leiding te geven, zich op te
offeren voor het welzijn van anderen, voor vrouwen en kinderen, een recht
spoor te trekken. “Blijft waakzaam,
staat in het geloof, weest manlijk, weest sterk!” (1 Korinthe 16:13). In het Grieks staat “andrizesthe”
wat letterlijk betekent “gedraagt u mannelijk”. Helaas is dit in de NBV weg
vertaald. Zie voor een verdere bespreking bijlage D. 13.https://www.trouw.nl/home/na-evangelische-hulp-van-ehah-leven-veel-homo-s-niet-meer-zo-~a56b1802/ 14.Zie deze Bijbelstudie over de zondige natuur: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-zonde/32-de-zondige-natuur/#more-159 15.Zie deze Bijbelstudie over de gemeentetucht: www.internetbijbelschool.nl/transfer/baslgem12.htm 16.Dat is precies wat je ziet
gebeuren. Aanvaarding van homoseksualiteit in christelijke kring, gaat
bijvoorbeeld bijna altijd samen met aanvaarding van theïstische evolutie en
acceptatie van de vrouw als diaken, oudste, voorganger, dominee. En openheid
voor schriftkritische gedachten. 17.Zie deze artikelen: www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/nieuwsbul12.htm en www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/nieuwsbul14.htm . Voor het directe citaat uit zijn boek “Seks in de
Kerk”, waarin Ouweneel pleit voor het gedogen van
duurzame homoseksuele relaties in de gemeente, zie deze link: www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/ouwboekhom.htm 18.Zie het W.J. Ouweneel dossier: www.toetsalles.nl/ouwdos.htm . Zie speciaal ook hoofdstuk
15 van dit document: www.toetsalles.nl/watis.htm daar worden een aantal zaken
op een rij gezet. 19.Wat er dan gebeurt, is
zichtbaar in de EO. De EO heeft recent de in een homoseksuele relatie levende
“dominee” Tom Mikkers als programmamaker
aangenomen. Zijn volledig vrijzinnig kerk, gebruikt in voorlichtingsmateriaal
en op de site de provocerende slogan: “Mijn God trouwt homo’s”. https://www.remonstranten.nl/mijn-god-trouwt-ook-homos/?gclid=CMOwlo-V49QCFY4y0wodRGgNQg . Ouweneel heeft samen met een aantal anderen hier wel tegen
geprotesteerd, want dat vindt hij zelfs te ver gaan. Maar intussen heeft hij
wel zelf de muur van het woord van God tegen homoseksualiteit (de
sleutelteksten) gesloopt. Dit
protest was onderdeel van een breder protest tegen opnieuw een koerswijziging
van de EO. De directie stelt dat de EO er is voor de gehele breedte van de
protestantse stroming en dus ook voor het vrijzinnige deel. Vandaar dat ze nu
ook vrijzinnig personeel aannemen. 20.Deze opvatting wordt weerlegd
in deze bijbelstudie over de begrijpelijkheid van
de bijbel: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/47-de-bijbel-is-begrijpelijk/ 21.https://www.huisvanbelle.nl/shitspecial-qa-2/ 22.Enkele voorbeelden: https://www.huisvanbelle.nl/als-op-meisjes-valt-vier-tips/ ; https://www.huisvanbelle.nl/same-love/ ; https://www.huisvanbelle.nl/verliefd-op-een-meisje/ 23.Zie dit document, pagina 2. De paragraaf die
begint met: “Op 1 juli 2015 is de zogenaamde ‘enkele feit contstructie
uit de Algemene Wet Gelijke behandelinge verdwenen
…… https://radar.nl/file/2823289/Factsheet+discriminatie+godsdienst++levensovertuiging+DEF+(1).pdf 24.Daar worden artikel 137c en speciaal artikel 137d van
de strafwet voor gebruikt. Artikel 137c verbiedt het beledigen van een groep[1]. En artikel 137d het aanzetten tot haat, discriminatie
of geweld. In dit artikel wordt de huidige stand van zaken besproken. https://radar.nl/file/2823289/Factsheet+discriminatie+godsdienst++levensovertuiging+DEF+(1).pdf 25.https://www.rd.nl/kerk-religie/homo-doet-aangifte-tegen-pastoor-1.152831 26.https://www.trouw.nl/home/na-evangelische-hulp-van-ehah-leven-veel-homo-s-niet-meer-zo-~a56b1802/ 27.Keizer Decius stelde het offeren aan hem verplicht. https://en.wikipedia.org/wiki/Decian_persecution https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/7724/5_031_031.pdf;sequence=1 28.http://seriousrequest.3fm.nl/nieuws/detail/5351612/de-6-jarige-tijn-is-ongeneeslijk-ziek-en-stond-voor-het-glazen-huis-in-breda-met-een-laatste-wens 29.Het geslacht kan vastgesteld worden aan de hand van de
chromosomen. In de lichaamscellen van
een man bevinden zich altijd een X- en een Y-chromosoom en in de
lichaamscellen van een vrouw altijd twee X-chromosomen. En aan de hand van de
aanwezige geslachtsorganen. Een speciaal geval zijn vrouwen die door een
storing van het lichaam te veel mannelijk hormoon krijgen. 30.Easy Rider. Ik citeer uit het Engelse wikipedia artikel. “A landmark counterculture film,[ and a "touchstone
for a generation" that "captured the national imagination",
Easy Rider explores the societal landscape, issues, and tensions
in the United States during the 1960s, such as the rise and fall of the hippie movement, drug use, and communal lifestyle. In Easy Rider, real drugs were
used in scenes showing the use of marijuana and other substances … 31.De man is, binnen het huwelijk, het hoofd van de vrouw
(1 Korintiers 11:3). Daarom wordt de vrouw
aangespoord om de leiding van haar man te volgen (Efeziers
5:22-24; Kolossenen 3:18; 1 Petrus
3:7). Voor een Bijbelstudie over de positie van de vrouw in de gemeente: www.internetbijbelschool.nl/transfer/baslgemA.htm 32.Vrouwen en kinderen eerst is een uitspraak die
stelt dat vrouwen en kinderen eerst gered moeten worden (in tegenstelling tot
"iedereen voor zichzelf") als niet alle personen uit een groep
mensen in veiligheid kunnen worden gebracht. Tijdens het zinken van de Birkenhead in 1852 werd dit principe in praktijk
gebracht, hoewel de uitspraak pas in 1860 werd bedacht. 33.Zie hoofdstuk 15 van deze studie: www.toetsalles.nl/watis.htm , Speciaal de punten 15.2.9
tot en met 15.2.13 34.Zie hierboven, eindnoot 31. |