Het calvinisme uitgelegd voor evangelische christenen

 

Omdat de meeste evangelische christenen niet weten wat het calvinisme leert, een korte uitleg.

 

1. Wat leert het calvinisme

 

+ De onmacht en onwil van de mens

 

Omdat sinds de zondeval mensen als zondaren worden geboren, kunnen en willen ze zich niet bekeren. Ze kunnen niet geloven en ze willen het ook niet. Alleen God kan die onmacht en weerstand doorbreken. Bij sommige mensen doet Hij dat, bij anderen niet.

 

+ Geloof is een gave van God

 

Calvinisten leren dat geloof een gave van God is. Die gave wordt je gegeven of die wordt je niet gegeven. Als die gave je niet wordt gegeven, dan ga je verloren. Dan blijf je in de aangeboren onwil en onmacht tot je dood. Het zaligmakende geloof wordt door God alleen aan de mensen die Hij daarvoor uitkiest, geschonken.

 

+ Gods uitverkiezing is onvoorwaardelijk

 

Dit is hoe calvinisten de uitverkiezing opvatten. God heeft voor de grondlegging der wereld al bepaald wie Hij het reddende geloof gaat schenken en wie niet. Het lot van ieder mens staat al vast voor de geboorte. De reden waarom God mensen wel of niet het reddende geloof schenkt, ligt niet in iets in de mens zelf. Er is geen enkele oorzaak in een mens waarom God hem wel of niet het reddende geloof schenkt.

Dat bedoelen de calvinisten als ze zeggen dat de uitverkiezing ‘onvoorwaardelijk’ is.

De mensen die God uitgekozen heeft om te redden zijn de uitverkorenen.

 

+ De onweerstaanbare roeping

 

Calvinisten spreken over een onweerstaanbare roeping. De mensen die God voor de grondlegging der wereld heeft uitgekozen om te behouden, krijgen tijdens hun aardse leven op een bepaald moment van God het zaligmakende geloof. Ze geloven omdat hen het geloof wordt geschonken. God werkt het geloof in hen. Zij worden onweerstaanbaar door God geroepen. God buigt hun wil om zodat zij zich bekeren. Zo doorbreekt Hij hun aangeboren onwil, onmacht en verblinding. Bij andere mensen doet Hij dat niet.

 

Dat mensen behouden worden is daarom een volledig eenzijdig werk van God. God neemt het initiatief, Hij gaat hen onweerstaanbaar roepen. Dat mensen uiteindelijk willen is omdat God besloten heeft om hun wil om te buigen.

 

+ Er is onderscheid tussen de algemene en de bijzondere roeping

 

Calvinisten maken onderscheid tussen een algemene en een bijzondere roeping. Het komt op het volgende neer. God roept alle mensen op om zich te bekeren. Dit wordt de algemene roeping genoemd. Maar mensen kunnen en willen zich niet bekeren omdat ze met een zondige natuur geboren worden. Daarom werkt de algemene roeping niets uit.

Om de door God uitgekozen mensen tot geloof te brengen, is een bijzondere roeping nodig. Een speciaal werk van Gods Geest. Dan wordt je ondanks je aangeboren weerstand toch binnengetrokken. Dat is de onweerstaanbare of onwederstandelijke roeping. God roept en tegelijkertijd bewerkt Gods Geest dat je op die roeping ingaat. Je wil wordt omgebogen. Je wordt gewillig gemaakt.

 

De onweerstaanbare speciale roeping wordt ook wel de ‘doeltreffende roeping’ genoemd of de ‘inwendige roeping’.

 

+ De verwerping

 

De keerzijde van de verkiezing is de verwerping. Als je besluit om uit 100 mensen er 10 te redden, dan besluit je tegelijkertijd om die andere 90 over te slaan. Je hebt geen verkiezing zonder verwerping. De Dordtse Leerregels[1] spreken dan ook over “het besluit der verkiezing en verwerping”. (Dordtse Leerregels. Hoofdstuk 1, deel 1, artikel 6.)

 

De mensen worden sinds de zondeval als zondaren geboren en daarom kunnen en willen ze zich niet bekeren. Gods ‘besluit der verwerping’ is zijn besluit om vele mensen in die onmacht te laten. Die mensen worden geboren en zijn bestemd voor de hel. Er is voor hen geen ontsnapping mogelijk omdat God heeft besloten om hen niet onweerstaanbaar te roepen. God laat aan hen wel het evangelie verkondigen, maar ze kunnen en willen zonder Gods ingrijpen niet ingaan op de oproep tot bekering. Want God heeft voor de grondlegging der wereld over hen besloten dat hij hen het zaligmakende geloof niet zal geven.

 

Calvijn noemde het besluit dat God genomen heeft om sommigen, zonder enige echte kans op redding, te bestemmen voor een eeuwig verblijf in de hel een horror besluit. Hij sprak over het “decretum horribile[2].  (Institutie, boek III, hoofdstuk 23, punt 7.)

"Decretum" is Latijn voor besluit en "horribile" is Latijn voor gruwelijk.  Vreselijk in de overtreffende trap, huiveringwekkend. Decretum horribile is de treffende omschrijving die Calvijn zelf geeft van de calvinistische leer over ‘Gods besluit van verwerping’.

 

+ Christus is uitsluitend voor de uitverkorenen gestorven

 

Christus is volgens het calvinisme niet voor alle mensen gestorven, alleen voor de uitverkorenen. Dit wordt de ‘beperkte verzoening’ genoemd. Je kunt daarom niet tegen een willekeurig mens zeggen: “Christus is voor jou gestorven, het is ook voor jou, neem het aan.“ Want je weet niet of die mens uitverkoren is.

 

+ God verlangt niet naar het behoud van alle mensen

 

Het calvinisme leert dat God niet verlangt naar het behoud van alle mensen. Dat is logisch als je denkt zoals de calvinisten denken. God heeft, volgens hen, voor de grondlegging der wereld sommige mensen uitgekozen om te behouden. Anderen heeft Hij verworpen. God had, volgens de theorie van het calvinisme, ieder mens onweerstaanbaar kunnen roepen en het geloof schenken, maar Hij heeft er voor gekozen om dat niet te doen. In plaats daarvan heeft Hij velen voorbestemd voor een eeuwig verblijf in de poel die brandt van vuur en zwavel. Hij is niet bewogen over deze mensen, Hij verlangt niet naar hun behoud, Hij heeft hen niet lief, want anders had hij hen wel het geloof geschonken, Hij geeft hen geen enkele kans op behoud. Tijdens hun korte verblijf op aarde verzorgt God ze met eten en drinken, om ze daarna voor eeuwig op te sluiten in de hel.

 

+ Hoe calvinisten Johannes 3:16 uitleggen.

 

Dit is de Bijbeltekst: “Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.” (Joh. 3:16)

Zo wordt de tekst door het calvinisme uitgelegd. “Want zo lief heeft God ‘de wereld van de uitverkorenen’ gehad, dat Hij ‘uitsluitend voor hen’ Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder ‘aan wie God het zaligmakende geloof schenkt’ niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.”

 

Tot zover de korte samenvatting van de kern van het calvinisme. Deze samenvatting is niet volledig, maar dit is voldoende om een goed inzicht te krijgen in wat het calvinisme leert.

 

2.  Dit is het calvinisme van John Piper, Gert van de Brink, Chris Verhagen, Wayne Grudem

 

Neem als voorbeeld Wayne Grudem. Hij heeft een calvinistische dogmatiek geschreven en daarin leert hij het calvinisme dat ik zojuist hierboven heb beschreven. De titel van deze dogmatiek is Bijbelse Theologie.

Hij leert de onvoorwaardelijke uitverkiezing. Ik citeer “… de uitverkiezing is onvoorwaardelijk“ (Bijbelse Theologie, p. 386, ). Hij leert de verwerping. Ik citeer: Wanneer we de uitverkiezing zien als het soevereine besluit van God om sommige mensen te redden, dan bevat dat besluit noodzakelijk een ander aspect, Gods soevereine besluit om anderen over te slaan en hen niet te redden. De verwerping is het soevereine besluit van God van voor de schepping om sommige mensen over te slaan …” (Bijbelse Theologie, p.391). Als hij er over nadenkt dan moet hij erkennen dat het een verschrikkelijke leer is. Ik citeer: “al is het een verschrikking als we er over nadenken” (Bijbelse Theologie, p. 391). Hij ontkent dat Christus voor alle mensen is gestorven. (Grudem, Systematic Theologie, first edition, pagina’s 594-603). Hij verdedigt dat God niet verlangt naar het behoud van alle mensen (Bijbelse Theologie, p. 390).

Geheel volgens het schema van het vijfpuntscalvinisme spreekt Grudem over de uitwendige en de inwendige roeping. (Bijbelse Theologie, pagina’s 397-399).

 

3. Gematigde calvinisten?

 

Alle calvinisten geloven het bovenstaande[3], maar sommigen proberen onderdelen van de calvinistische leer te verbergen. Dat wordt besproken in dit document: “Pogingen van calvinisten om het calvinisme mooier voor te stellen dan het is.”

http://www.hetcalvinismeendebijbel.nl/cal-E-pogingen-van-nieuwe-calvinisten-mooier-voorstellen.pdf .

 

Laat de “gematigde” calvinisten aantonen dat ik hen verkeerd heb weergegeven. Dat kunnen ze niet. Want dit is wat in al hun leerboeken staat. In de Dordtse Leerregels en Calvijns Institutie.

 

4. Het calvinisme is in strijd met wat traditioneel in de evangelische beweging werd geleerd

 

Maar wat belangrijker is, het is in strijd met de Bijbel.

 

Evangelische christenen geloven dat Jezus voor alle mensen gestorven is, niet alleen voor de uitverkorenen. Gods liefde gaat uit naar alle mensen. God was bewogen over de mensen en uit liefde heeft Hij een weg tot behoud ontsloten door de kruisdood van zijn Zoon. Jezus is het lam van God dat de zonde der wereld wegneemt. (Joh. 1:29) “En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.” (1 Joh. 2:2). Ieder mens kan gered worden.

 

Evangelische christenen geloven, net als de calvinisten, dat niemand uit zichzelf God ernstig zoekt. Er zou niemand tot geloof komen als God niet Zelf het initiatief had genomen. Hij zoekt Zelf de mensen op en roept hen. In tegenstelling tot de calvinisten geloven evangelische christenen dat God ieder mens roept, dat Hij ieder mens een echte kans geeft. Hij verlicht ieder mens (Joh. 1:9), Hij trekt allen (Joh. 12:32). De Geest is gekomen om de wereld te overtuigen, niet alleen de uitverkorenen. (Joh. 16,7,8). En op het moment dat de Geest van God overtuigt, krijgt ieder mens de vrijheid om voor of tegen Jezus te kiezen. Zo doorbreekt God de verblinding en onmacht van de mens.

 

Als God mensen ‘licht’ geeft en ze verwerpen dat, tegen beter weten in, dan geeft God hen uiteindelijk over aan verblinding en verharding.

 

Het geloof is geen gave van God, het is iets wat de mens zelf doet.  

 

Er is maar één roeping en die roeping is niet onweerstaanbaar. God verlicht, trekt en overtuigt, zo brengt hij de mensen tot aan de rand van het behoud. Maar zij moeten zelf de keuze maken. Jezus klopt op de deur van ons hart, dat is de roeping. Maar je moet zelf open doen. (Openbaring 3:20).

Toen Jezus aan Paulus verscheen op de weg naar Damascus moest Paulus nog steeds zelf besluiten hoe hij daar op zou reageren. God opende het hart van Lydia, ze begreep het evangelie, ze wist dat het waar was, maar ze moest nog steeds zelf kiezen wat ze hier mee zou doen. Er staat niet dat God haar het geloof gaf, geloven deed ze zelf.

 

De Bijbel spreekt over uitverkiezing, maar die uitverkiezing is niet “onvoorwaardelijk” zoals calvinisten denken. God beslist niet willekeurig, zonder een reden in de mensen zelf, wie Hij wel en wie Hij niet zal redden. God heeft besloten om alle mensen van wie Hij van te voren weet dat ze uit eigen vrije wil in Hem zullen gaan geloven, uit te kiezen. Zij zijn de uitverkoren.

 

+ Een grondige weerlegging van het calvinisme

 

Voor een grondige en systematische weerlegging van het calvinisme, zie deze site: http://www.hetcalvinismeendebijbel.nl. Daar worden ook de sleutelteksten waar het calvinisme zich op beroept, besproken. En de teksten die tegen het calvinisme ingaan. Het is mogelijk om de gehele studie als PDF te downloaden: www.hetcalvinismeendebijbel.nl/weerlegging-calvinisme-compleet.pdf

 

+ Lees dit artikel over de negatieve gevolgen van het calvinisme:

 

http://www.hetcalvinismeendebijbel.nl/cal-H-negatieve-gevolgen.pdf

 

 

 

 



[1] De Dordtse Leerregels is een belijdenisgeschrift dat door alle reformatorische kerken wordt onderschreven. In de Dordtse Leerregels wordt het calvinisme zoals ik dat in dit document beschrijf beleden

[2]Decretum quidem horrible fateor’’,  “the decree is dreadful indeed, I confess”,”ik belijd dat het een gruwelijk besluit is.”

[3] Met uitzondering van de beperkte verzoening. Er zijn vierpuntscalvinisten die de beperkte verzoening verwerpen.