|
Het calvinisme uitgelegd voor evangelische christenen Omdat de meeste evangelische christenen niet
weten wat het calvinisme leert, een korte uitleg. 1. Wat leert het calvinisme + De onmacht en onwil van de mens Omdat sinds de zondeval mensen als zondaren
worden geboren, kunnen en willen ze zich niet bekeren. Ze kunnen niet geloven
en ze willen het ook niet. Alleen God kan die onmacht en weerstand doorbreken. Bij
sommige mensen doet Hij dat, bij anderen niet. + Geloof is een gave van God Calvinisten leren dat geloof een gave van God
is. Die gave wordt je gegeven of die wordt je niet gegeven. Als die gave je
niet wordt gegeven, dan ga je verloren. Dan blijf je in de aangeboren onwil en
onmacht tot je dood. Het zaligmakende geloof wordt door God alleen aan de
mensen die Hij daarvoor uitkiest, geschonken. + Gods uitverkiezing is onvoorwaardelijk Dit is hoe calvinisten de uitverkiezing
opvatten. God heeft voor de grondlegging der wereld al bepaald wie Hij het
reddende geloof gaat schenken en wie niet. Het lot van ieder mens staat al vast
voor de geboorte. De reden waarom God mensen wel of niet het reddende geloof
schenkt, ligt niet in iets in de mens zelf. Er is geen enkele oorzaak in een
mens waarom God hem wel of niet het reddende geloof schenkt. Dat bedoelen de calvinisten als ze zeggen dat
de uitverkiezing ‘onvoorwaardelijk’ is. De mensen die God uitgekozen heeft om te
redden zijn de uitverkorenen. + De onweerstaanbare roeping Calvinisten spreken over een onweerstaanbare
roeping. De mensen die God voor de grondlegging der wereld heeft uitgekozen om
te behouden, krijgen tijdens hun aardse leven op een bepaald moment van God het
zaligmakende geloof. Ze geloven omdat hen het geloof wordt geschonken. God
werkt het geloof in hen. Zij worden onweerstaanbaar door God geroepen. God
buigt hun wil om zodat zij zich bekeren. Zo doorbreekt Hij hun aangeboren
onwil, onmacht en verblinding. Bij andere mensen doet Hij dat niet. Dat mensen behouden worden is daarom een
volledig eenzijdig werk van God. God neemt het initiatief, Hij gaat hen
onweerstaanbaar roepen. Dat mensen uiteindelijk willen is omdat God besloten
heeft om hun wil om te buigen. + Er is onderscheid tussen de algemene en de bijzondere roeping Calvinisten maken onderscheid tussen een
algemene en een bijzondere roeping. Het komt op het volgende neer. God roept alle
mensen op om zich te bekeren. Dit wordt de algemene roeping genoemd.
Maar mensen kunnen en willen zich niet bekeren omdat ze met een zondige natuur
geboren worden. Daarom werkt de algemene roeping niets uit. Om de door God uitgekozen mensen tot geloof
te brengen, is een bijzondere roeping nodig. Een speciaal werk van Gods Geest. Dan
wordt je ondanks je aangeboren weerstand toch binnengetrokken. Dat is de
onweerstaanbare of onwederstandelijke roeping. God
roept en tegelijkertijd bewerkt Gods Geest dat je op die roeping ingaat. Je wil
wordt omgebogen. Je wordt gewillig gemaakt. De onweerstaanbare speciale roeping wordt ook
wel de ‘doeltreffende roeping’ genoemd of de ‘inwendige roeping’. + De verwerping De keerzijde van de verkiezing is de
verwerping. Als je besluit om uit 100 mensen er 10 te redden, dan besluit je
tegelijkertijd om die andere 90 over te slaan. Je hebt geen verkiezing zonder
verwerping. De Dordtse Leerregels[1] spreken
dan ook over “het besluit der verkiezing en verwerping”. (Dordtse
Leerregels. Hoofdstuk 1, deel 1, artikel 6.) De mensen worden sinds de zondeval als
zondaren geboren en daarom kunnen en willen ze zich niet bekeren. Gods ‘besluit
der verwerping’ is zijn besluit om vele mensen in die onmacht te laten. Die
mensen worden geboren en zijn bestemd voor de hel. Er is voor hen geen
ontsnapping mogelijk omdat God heeft besloten om hen niet onweerstaanbaar te
roepen. God laat aan hen wel het evangelie verkondigen, maar ze kunnen en
willen zonder Gods ingrijpen niet ingaan op de oproep tot bekering. Want God heeft
voor de grondlegging der wereld over hen besloten dat hij hen het zaligmakende
geloof niet zal geven. Calvijn noemde het besluit dat God genomen
heeft om sommigen, zonder enige echte kans op redding, te bestemmen voor een
eeuwig verblijf in de hel een horror besluit. Hij sprak over het “decretum horribile”[2]. (Institutie, boek III, hoofdstuk 23, punt 7.)
"Decretum"
is Latijn voor besluit en "horribile" is
Latijn voor gruwelijk. Vreselijk in de
overtreffende trap, huiveringwekkend. Decretum horribile is de treffende omschrijving die Calvijn zelf
geeft van de calvinistische leer over ‘Gods besluit van verwerping’. + Christus is uitsluitend voor de uitverkorenen gestorven Christus is volgens het calvinisme niet voor
alle mensen gestorven, alleen voor de uitverkorenen. Dit wordt de ‘beperkte
verzoening’ genoemd. Je kunt daarom niet tegen een willekeurig mens zeggen: “Christus
is voor jou gestorven, het is ook voor jou, neem het aan.“ Want je weet niet of
die mens uitverkoren is. + God verlangt niet naar het behoud van alle mensen Het calvinisme leert dat God niet verlangt naar
het behoud van alle mensen. Dat is logisch als je denkt zoals de calvinisten
denken. God heeft, volgens hen, voor de grondlegging der wereld sommige mensen
uitgekozen om te behouden. Anderen heeft Hij verworpen. God had, volgens de
theorie van het calvinisme, ieder mens onweerstaanbaar kunnen roepen en het
geloof schenken, maar Hij heeft er voor gekozen om dat niet te doen. In plaats
daarvan heeft Hij velen voorbestemd voor een eeuwig verblijf in de poel die
brandt van vuur en zwavel. Hij is niet bewogen over deze mensen, Hij verlangt
niet naar hun behoud, Hij heeft hen niet lief, want anders had hij hen wel het
geloof geschonken, Hij geeft hen geen enkele kans op behoud. Tijdens hun korte
verblijf op aarde verzorgt God ze met eten en drinken, om ze daarna voor eeuwig
op te sluiten in de hel. + Hoe calvinisten Johannes 3:16 uitleggen. Dit is de Bijbeltekst: “Want zo lief heeft
God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder
die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.” (Joh. 3:16) Zo wordt de tekst door het calvinisme uitgelegd.
“Want zo lief heeft God ‘de wereld van de uitverkorenen’ gehad, dat Hij ‘uitsluitend
voor hen’ Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder ‘aan wie God het
zaligmakende geloof schenkt’ niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.” Tot zover de korte samenvatting van de kern van
het calvinisme. Deze samenvatting is niet volledig, maar dit is voldoende om
een goed inzicht te krijgen in wat het calvinisme leert. 2. Dit is het calvinisme van John
Piper, Gert van de Brink, Chris Verhagen, Wayne Grudem Neem als voorbeeld Wayne
Grudem. Hij heeft een calvinistische dogmatiek geschreven
en daarin leert hij het calvinisme dat ik zojuist hierboven heb beschreven. De
titel van deze dogmatiek is Bijbelse
Theologie. Hij leert de onvoorwaardelijke uitverkiezing.
Ik citeer “… de uitverkiezing is
onvoorwaardelijk“ (Bijbelse Theologie,
p. 386, ). Hij leert de verwerping. Ik citeer: Wanneer we de uitverkiezing zien als het soevereine besluit van God om
sommige mensen te redden, dan bevat dat besluit noodzakelijk een ander aspect,
Gods soevereine besluit om anderen over te slaan en hen niet te redden. De
verwerping is het soevereine besluit van God van voor de schepping om sommige
mensen over te slaan …” (Bijbelse Theologie, p.391). Als hij er over
nadenkt dan moet hij erkennen dat het een verschrikkelijke leer is. Ik citeer: “al is het een verschrikking als we er over
nadenken” (Bijbelse Theologie, p. 391). Hij ontkent dat Christus voor alle
mensen is gestorven. (Grudem, Systematic
Theologie, first edition,
pagina’s 594-603). Hij verdedigt dat God niet verlangt naar het behoud van alle
mensen (Bijbelse Theologie, p. 390). Geheel volgens het schema van het vijfpuntscalvinisme spreekt Grudem
over de uitwendige en de inwendige roeping. (Bijbelse Theologie, pagina’s
397-399). 3. Gematigde calvinisten? Alle calvinisten geloven het bovenstaande[3], maar sommigen proberen onderdelen van de
calvinistische leer te verbergen. Dat wordt besproken in dit document:
“Pogingen van calvinisten om het calvinisme mooier voor te stellen dan het is.” http://www.hetcalvinismeendebijbel.nl/cal-E-pogingen-van-nieuwe-calvinisten-mooier-voorstellen.pdf . Laat de “gematigde” calvinisten aantonen dat
ik hen verkeerd heb weergegeven. Dat kunnen ze niet. Want dit is wat in al hun
leerboeken staat. In de Dordtse Leerregels en Calvijns Institutie. 4. Het calvinisme is in strijd met wat traditioneel in de evangelische
beweging werd geleerd Maar wat belangrijker is, het is in strijd
met de Bijbel. Evangelische christenen geloven dat Jezus
voor alle mensen gestorven is, niet alleen voor de uitverkorenen. Gods liefde
gaat uit naar alle mensen. God was bewogen over de mensen en uit liefde heeft
Hij een weg tot behoud ontsloten door de kruisdood van zijn Zoon. Jezus is het
lam van God dat de zonde der wereld wegneemt. (Joh. 1:29) “En Hij is een verzoening voor onze zonden;
en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.”
(1 Joh. 2:2). Ieder mens kan gered worden. Evangelische christenen geloven, net als de
calvinisten, dat niemand uit zichzelf God ernstig zoekt. Er zou niemand tot
geloof komen als God niet Zelf het initiatief had genomen. Hij zoekt Zelf de
mensen op en roept hen. In tegenstelling tot de calvinisten geloven evangelische
christenen dat God ieder mens roept, dat Hij ieder mens een echte kans geeft. Hij
verlicht ieder mens (Joh. 1:9), Hij trekt allen (Joh. 12:32). De
Geest is gekomen om de wereld te overtuigen, niet alleen de
uitverkorenen. (Joh. 16,7,8). En op het moment dat de Geest van God overtuigt,
krijgt ieder mens de vrijheid om voor of tegen Jezus te kiezen. Zo doorbreekt
God de verblinding en onmacht van de mens. Als God mensen ‘licht’ geeft en ze verwerpen
dat, tegen beter weten in, dan geeft God hen uiteindelijk over aan verblinding
en verharding. Het geloof is geen gave van God, het is iets
wat de mens zelf doet. Er is maar één roeping en die roeping is niet
onweerstaanbaar. God verlicht, trekt en overtuigt, zo brengt hij de mensen tot aan
de rand van het behoud. Maar zij moeten zelf de keuze maken. Jezus klopt op de
deur van ons hart, dat is de roeping. Maar je moet zelf open doen. (Openbaring
3:20). Toen Jezus aan Paulus verscheen op de weg
naar Damascus moest Paulus nog steeds zelf besluiten
hoe hij daar op zou reageren. God opende het hart van Lydia, ze begreep het
evangelie, ze wist dat het waar was, maar ze moest nog steeds zelf kiezen wat
ze hier mee zou doen. Er staat niet dat God haar het geloof gaf, geloven deed
ze zelf. De Bijbel spreekt over uitverkiezing, maar
die uitverkiezing is niet “onvoorwaardelijk” zoals calvinisten denken. God
beslist niet willekeurig, zonder een reden in de mensen zelf, wie Hij wel en
wie Hij niet zal redden. God heeft besloten om alle mensen van wie Hij van te
voren weet dat ze uit eigen vrije wil in Hem zullen gaan geloven, uit te
kiezen. Zij zijn de uitverkoren. + Een grondige weerlegging van het calvinisme
+ Lees dit artikel over de negatieve gevolgen van het calvinisme: http://www.hetcalvinismeendebijbel.nl/cal-H-negatieve-gevolgen.pdf [1] De Dordtse Leerregels is een
belijdenisgeschrift dat door alle reformatorische kerken wordt onderschreven.
In de Dordtse Leerregels wordt het calvinisme zoals
ik dat in dit document beschrijf beleden [2] “Decretum quidem horrible fateor’’, “the decree is dreadful indeed, I confess”,”ik belijd dat het een gruwelijk besluit is.” [3] Met uitzondering van de beperkte verzoening. Er
zijn vierpuntscalvinisten die de beperkte verzoening
verwerpen. |