De Talmoed in het licht van de Bijbel + Wat is de Talmoed? De Talmoed is na het
Oude Testament het belangrijkste boek binnen het Jodendom. Het boek bestaat uit
een uitgebreide collectie van commentaren op het Oude Testament, van
wetstoepassingen, vaak in de vorm van discussies. Maar ook van anekdotes,
mythen en legenden. (Bron: het Wikipedia artikel) + De Talmoed was er nog niet in de tijd van Jezus
en de apostelen De (Babylonische)
Talmoed is 500 jaar na Christus verzameld en opgeschreven. Zie hetzelfde
Wikipedia artikel. Toen is de joodse mondelinge
traditie van dat moment, schriftelijk vastgelegd. Vandaar dat in de inleidingsvakken op het Oude en Nieuwe Testament op de
Bijbelgetrouwe theologische opleidingen niet veel aandacht aan de Talmoed wordt
besteed. Die vakken maken gebruik van bronnen uit de tijd van het ontstaan van
het Oude en Nieuwe Testament. En niet van bronnen, zoals de Talmoed, die uit
een veel latere tijd komen. Jezus kan niet naar de
Talmoed hebben verwezen, wat er was in zijn tijd nog geen Talmoed. Wel was er
‘de overlevering der ouden’ en die kan vijf eeuwen later in de Talmoed terecht
gekomen zijn. Maar welk deel van de Talmoed uit de traditie uit de tijd van
Jezus afkomstig is, is moeilijk met zekerheid vast te stellen. + De Talmoed is volgens messiaanse christenen erg
nuttig voor de christenen Zo ook het boek Wake Up.
Want ze stellen dat het ons inzicht in de bijbel kan verdiepen. En zo stellen
ze, er staan waardevolle historische discussies van de rabbijnen in. In
hoofdstuk 2 van Wake up staat een uitgebreide lofrede op de Talmoed. Enkele citaten uit het boek:
„De Talmoed is ... een bron van verdiepende
informatie … ” (p. 34). En "Hoewel
de Zoon van God de Schrift - het Oude Testament - overal centraal had staan,
bestempelde Hij de bronnen daar om heen, die gericht waren op deze Schrift,
niet als irrelevant of niet waardevol. … Hij gooide de andere geschriften en
de waardevolle historische discussie van de rabbijnen (die later in de
Talmoed zijn opgetekend) zeker niet bij voorbaat overboord." (p.
39,40. De onderstreping is van mij, ook de toelichting tussen haakjes) + De Talmoed is volgens de schrijvers van Wake Up
meer dan zo maar een boek De schrijvers van het
boek stellen wel dat de Talmoed niet gelijk is aan het woord van God, maar tegelijkertijd beweren ze ook dat de
Talmoed meer is dan een gewoon menselijk boek. En dat we de Talmoed niet
mogen verwaarlozen, omdat de Talmoed en andere joodse tradities cruciaal zijn
voor het diepere inzicht in het woord van God. Dat wordt in het boek onder meer
gedaan door de Joodse traditie, waaronder de Talmoed, te verbinden met de
mondelinge wet, die Mozes zou hebben ontvangen en doorgegeven.. + Iets over het antichristelijke karakter van de
Talmoed De Joden die leefden voor
de komst van Christus, hadden soms weinig geestelijke inzicht. Denk
bijvoorbeeld aan Nicodemus, al leefde hij ten tijde
van Jezus aardse leven (Johannes 3:9,10). Maar de geestelijke situatie van
de Joden na de dood en opstanding van Jezus, was veel erger dan ervoor.
Sinds die tijd is er de vijandschap tegen Jezus bij gekomen. De ongelovigen
Joden zijn, zo schrijft Paulus, “naar het evangelie vijanden” (Romeinen 11:28).
Daar hebben ze zich ook, toen ze daar nog de kans toe hadden, vaak naar
gedragen (1 Thessalonicenzen 2:14-16). En helaas, het moet gezegd worden, hebben
zogenaamde “christenen” later de rollen op een afschuwelijke wijze omgekeerd en
hebben zij de joden vervolgd. In de Talmoed, die 500
jaar na Christus is opgeschreven, vinden we de Joodse vijandschap tegenover
Jezus en het evangelie terug (1). Het is opvallend dat de schrijvers van Wake
Up dit in het boek volledig negeren. Er staat wel, zo even tussen de regels
door, dat er in de Talmoed negatief over christenen wordt geschreven, maar niet
dat er zeer negatief over Jezus Zelf wordt geschreven. 3. Moeten
we leren van Joodse rabbijnen? Hebben we het onderwijs
van onbekeerde Joodse rabbijnen uit de eeuwen na Christus nodig? Rabbijnen die
niet in Jezus geloofden? Wake Up denkt van wel. Je kunt de vraag “Moeten we
leren van Joodse rabbijnen” ook anders stellen. + Moeten we leren van blinden? Paulus zegt dat de Joden
die Christus verwerpen verblind zijn: “Maar hun gedachten
werden verhard. Want tot heden toe blijft dezelfde bedekking over de voorlezing
van het oude verbond
zonder weggenomen te worden, omdat zij slechts in Christus verdwijnt. Ja, tot heden toe ligt,
telkens wanneer Mozes voorgelezen wordt, een bedekking over hun hart, maar telkens wanneer iemand zich tot de Here
bekeerd heeft, wordt de bedekking weggenomen.” ( 2 Korinthe
3:15,16) Ze
lezen wel Mozes (de Thora), maar er ligt een bedekking over hun hart. Ze
begrijpen Mozes niet. Dat
geldt ook voor de ‘Christus verwerpende’ Joodse rabbijnen. Dit zegt Jezus over de
rabbijnen uit zijn tijd: “Laat hen gaan, blinden zijn zij,
die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in
een put vallen.” (Mattheus 15:14) + Moeten we leren van vijanden van het Evangelie? Paulus zegt het volgende
over de ongelovige Joden: “Zij zijn
naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij
geliefden om der vaderen wil.” (Romeinen 11:28) Joden die christus
verwerpen zijn nog steeds geliefden om der vaderen wil, maar tegelijkertijd
zijn het “naar het evangelie vijanden om uwentwil”. Moeten de vijandige
Joodse rabbijnen ons uitleggen hoe wij het evangelie moeten verstaan, dat zij
verwerpen? Moeten we bij hen de sleutel halen die het Nieuwe Testament voor ons
opent? Hoe gek kun je het bedenken? En toch komt wat Wake Up zegt hier op neer.
+ Was Jezus een Joodse rabbijn? Een citaat uit Wake Up:
“Jezus leerde zijn discipelen als een Joodse rabbi”. Wake up suggereert dat
Jezus een Joodse rabbijn was. Zo probeert Wake Up de status van de rabbijnen
op te krikken. Maar ook dit klopt niet. De Bijbel zegt juist dat er een
enorm verschil was tussen Jezus en de rabbijnen. “En het
geschiedde, toen Jezus
deze woorden geëindigd had, dat de scharen versteld stonden over zijn leer, want Hij leerde hen als gezaghebbende en niet als hun schriftgeleerden.” (Mattheus 7:28,29) Wat Jezus leerde bestond
niet uit eindeloze discussies over wetstoepassingen (zoals je in de Talmoed
vindt). Hij gaf met gezag door wat de Vader Hem zelf ingaf. Zie: www.toetsalles.nl/htmldoc/wakeup.ex.rabbi.htm + Jezus zegt toch dat we naar de rabbijnen moeten
luisteren? “Toen
sprak Jezus tot de scharen en tot zijn
discipelen, zeggende: De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben zich gezet op de stoel van Mozes. Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en
onderhoudt dat, maar doet niet naar hun werken, want zij zeggen het wel, maar
doen het niet. Zij binden zware lasten bijeen en leggen die op de schouders der mensen,
maar zelf willen zij ze met hun vinger niet verroeren.” (Mattheus
23:1-4) “Zie
je wel”, zeggen de verdedigers van de rabbijnen: “Jezus zegt hier dat we naar
hen moeten luisteren: ‘Alles dan, wat zij u ook zeggen, doet dat en onderhoudt
dat …’ (:3) En als Jezus dat zegt, dan moeten we toch zeker ook de inhoud van
bijvoorbeeld de Talmoed serieus nemen.” Deze
Bijbelverzen (23:1-4) zijn onderdeel van “de rede tegen de schriftgeleerden en
Farizeeën”. Lees de gehele toespraak (23:1-38) eens door. De gehele toespraak
van Jezus is een felle aanklacht tegen onder meer de schriftgeleerden. Jezus
waarschuwt voor hen. Maar dan keren sommigen met een beroep op vers 3 de hele
boodschap van dit gedeelte om, door dit vers te lezen als een aansporing om
toch vooral naar de Schriftgeleerden te luisteren. Dat is een sterk staaltje
van het laten buikspreken van de Schrift. Dat doen ze door het vers helemaal
los te maken van de context waarin het staat. Wat
Jezus hier, in vers 3, zegt, is sarcastisch bedoeld: “Je moet vooral naar de
schriftgeleerden luisteren, maar bedenk wel dat ze het zelf niet doen”. Hij
zegt verder dat de schriftgeleerden zich de positie van Mozes, de positie van
wetgever hadden toegeëigend. Zij interpreteerden de wet en door hun
interpretaties maakten ze de wet zwaarder, bovendien voegden ze allerlei
menselijke geboden uit ‘de overlevering der ouden’ aan de geschreven wet toe
(Marcus 7:1-13). Door hun interpretatie en aanvulling van de Thora legden zij
“zware lasten op de schouders der mensen” (:4). Dat wordt door Jezus helemaal
niet als positief gezien. + Paulus keerde zich er radicaal van af Paulus keerde zich
radicaal af van het rabbijnse Jodendom van zijn tijd. “Indien
een ander meent op vlees te kunnen vertrouwen, ik nog meer: besneden ten achtsten dage, uit het volk
Israël, van de stam Benjamin, een
Hebreeër uit de Hebreeën, naar de wet een Farizeeër, naar mijn ijver een vervolger van de gemeente, naar de gerechtigheid der wet onberispelijk. Maar alles wat mij winst was,
heb ik om Christus’ wil schade geacht. Voorzeker, ik acht zelfs alles schade, omdat de
kennis van Christus Jezus, mijn Here,
dat alles te boven gaat. Om zijnentwil heb ik dit alles prijsgegeven en houd
het voor vuilnis, opdat ik Christus moge winnen.” (Filippenzen
3:4-8) Vuilnis.
6. Het
leidt tot schriftinleg in plaats van schriftuitleg De auteurs van Wake Up
vinden dat we de Bijbel moeten uitleggen vanuit de joodse buiten-Bijbelse
traditie. In de praktijk leidt dit tot schriftinleg in plaats van
schriftuitleg. Dan worden er dingen in Bijbelteksten “ingelezen” die er niet
staan en die tegen de normale regels voor schriftuitleg ingaan. (Voor een Bijbelstudie
over de regels voor de uitleg van de Bijbel, klik hier: http://www.honderdbijbelstudies.nl/de-leer-over-de-bijbel/48-de-regels-voor-de-uitleg-van-de-bijbel/ ) Het boek leest
bijvoorbeeld het Joodse huwelijksritueel in allerlei Bijbelteksten. De bekende
tekst Openbaring 3:20, wordt dan de opening van de huwelijksonderhandelingen.
En de tekst waarin Paulus zegt dat we gekocht zijn en betaald (1 Korinthe 6:20), zou dan betekenen dat de huwelijksprijs is
betaald. Laten we die teksten eens bekijken: + Openbaring 3:20 “Zie,
Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur
opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.” + Er
staat in deze tekst niets over een huwelijk. Het beeld is van een huis. Iemand
staat buiten en hij wil naar binnenkomen. En als iemand de deur opent, dan komt
de persoon die klopt naar binnen. En dan houden ze maaltijd met elkaar. + Uit
het verband blijkt ook niet dat het om een huwelijk gaat. Jezus zegt dit tegen
de christenen die te Laodicea woonden (Openbaring
3:14). Het ging geestelijk heel slecht met deze gemeente. Jezus stond buiten de
deur. Hij roept individuele leden op om zich van die lauwheid af te keren en om
Hem binnen te laten. Als ze dat doen, dan zal Hij vertrouwelijk met hen omgaan,
maaltijd met hen houden. Het is
verbijsterend om hier de opening van de huwelijksonderhandelingen in te zien.
Je mond valt open. Zo laat je een Bijbeltekst buikspreken. 1 Korintiers 6:20 “Want gij zijt gekocht en betaald. Verheerlijkt dan God
met uw lichaam.” Dit zou dan slaan op het
overhandigen van de bruidsschat. + Er staat niets in deze
tekst over een bruidsschat + Als we Schrift met
Schrift vergelijken dan blijkt dat ‘loskoping’ een
belangrijk thema is in het Nieuwe Testament. Maar daar wordt telkens het beeld
gebruikt van een slaaf die losgekocht wordt. Nooit staat dit in de context van
een huwelijk. Ook in deze tekst gaat het over de loskoping
van de slavernij aan de zonde, de slavernij aan de duivel en de wereld. Dat gebeurt, als je een
buiten-Bijbelse bron als leidraad gaat gebruiken bij de uitleg van de Bijbel. --------------------------------------------------------------------------------------------- Eindnoot 1/ Zie bijvoorbeeld het boek “Jesus in the Talmud” van Peter Schaefer. Zie deze link. Er zijn duidelijk passages in de Talmoed die over Jezus gaan. Al komen niet alle details overeen met de Bijbelse verhalen. Maar dat was te verwachten bij de Joodse versie van de persoon van Jezus en de gebeurtenissen rondom Hem. Sommigen beweren op grond van dit soort argumenten dat die passages niet over de Bijbelse Jezus gaan. Uit een soort politieke correctheid. In de Talmoed wordt zelfs de oude laster van de Farizeeën tegen de Heilige Geest herhaald. De wonderen van Jezus worden opnieuw (net als in Marcus 3:20-30) toegeschreven aan tovenarij, aan de werking van boze geesten. Klik op deze link voor meer informatie over dit onderwerp en de Hebrew Roots beweging HOME |