Derek Prince over zegen en vloek
Hieronder volgt
een beoordeling van de boodschap van Derek Prince aan de hand van zijn boek
"Zegen of Vloek, aan u de keus", 1991, uitgave Gideon.
Het is de
bedoeling om zijn boodschap te toetsen aan de bijbel. "daar zij ..
dagelijks de schriften nagingen, of deze dingen zo waren" (Hand. 17:11).
In de
beoordeling wordt geregeld verwezen naar bladzijden uit het boek. Dat wordt
gedaan op de volgende manier: pagina 38 wordt aangegeven als (p. 38), pagina 64
als (p. 64), etc.
1. Het
door elkaar halen van de bedeling van de wet en de genade
In
Deuteronomium 28 staan de zogenaamde verbondszegen en verbondsvloek. De
verbondszegen en vloek zijn een onderdeel van het verbond van Mozes. Dat is het
verbond dat God bij de berg Sinai, via bemiddeling van Mozes, sloot met het
volk Israël. Als christenen leven wij niet onder het oude verbond (het verbond
van Mozes), maar onder het nieuwe verbond dat gesloten is in het bloed van
Jezus. Wij hebben niets met het verbond van Mozes te maken.
Toch past
Prince de verbondszegen en verbondsvloek van het verbond met Mozes toe op de
christenen. Zo plaats hij de christenen terug onder de wet van Mozes, en onder de
bedreigingen van de verbondsvloek (pp. 36-39).
Als de
Israëlieten het verbond verbraken, en niet naar de wet van Mozes leefden, zou
God zijn vloek zenden. Als ze wel gehoorzaamden zou God zegen zenden. Zegen was
afhankelijk van gehoorzaamheid. Dit staat in Deuteronomium 28 en Leviticus 26.
Gehoorzaamheid
geeft zegen, ongehoorzaamheid brengt vloek. Prince stelt het voor alsof dit ook
voor de christenen geldt (p.37).
2. Prince brengt het "health and
wealth" evangelie
De zegeningen
en vloeken die in Deut. 28 worden beschreven betreffen aardse zaken. Gezondheid,
succes in (verdedigings)oorlogen, vruchtbaarheid, goede oogsten, gezondheid,
etc.
Prince gaat er
vanuit dat wij als christenen al deze aardse verbondszegeningen kunnen
verkrijgen. Gezondheid, welvaart, kortom succes, gemeten naar aardse
maatstaven.
Zie o.a. pp.
36-39 van het boek. In de rest van het boek wordt zijn lering met talloze
praktijkvoorbeelden herhaald en "bevestigd".
Prince brengt
het evangelie van welvaart en gezondheid. Als je als christen b.v. een slechte
gezondheid hebt en/of financieel krap zit dan is dat het gevolg van een vloek
op je leven. En die vloek is weer het gevolg van ongehoorzaamheid. Het is dus
in feite je eigen schuld als je (langdurig) ziek of arm bent.
Het is, volgens
Prince, Gods bedoeling dat we als christenen gezond en financieel voorspoeding
zullen zijn. Dat zal ook altijd het geval zijn als wij gehoorzamen, als wij
naar de stem van de Heer luisteren, want gehoorzaamheid brengt immers, zo
stelt, hij Gods zegen (p. 38).
3. Ziekte
is een vloek.
Prince stelt
dat ziekte het gevolg is van een vloek (p. 38).
4.
Armoede is een vloek
Dit zegt hij
letterlijk, ik citeer "armoede is een vloek" (p.47, 38).
5.
Menstruatiestoornis, bijna altijd gevolg van vloek
Het is maar dat
u het weet. Prince stelt dat "bijna alle, zo niet alle,
menstruatiestoornissen het gevolg zijn van een vloek" (p. 45).
Als u hier last
van hebt, dan weet u bij deze wat de oorzaak is. Nu alleen nog even "op de
methode Prince" de vloek verbreken en u bent er vanaf.
6. Prince
brengt een "succes" evangelie
Dit woord
gebruikt hij zelf herhaaldelijk in het boek.
Als het succes
(gezondheid, welvaart, etc) voortdurend aan je voorbij gaat, dan is het
duidelijk dat er vloeken in je leven werken (p. 13).
Ik citeer
Prince: "Paulus maakte duidelijk dat succes in het leven er van
afhangt of je datgene wat zichtbaar en geestelijk is, kunt bevatten en hoe je
daar tegenover staat." (p. 27)
Daarmee bedoelt
hij dat je er oog voor moet krijgen dat je situatie vanuit het bovennatuurlijke
wordt bepaald, zowel je succes als je falen. Succes is het gevolg van Gods
zegen, falen is het gevolg van een vloek. Als je dat niet door hebt, en als je
niet leert hoe daar mee om te gaan kun je, zo stelt Prince, niet verwachten
succes in het leven te hebben. Kortom de leer van Prince over vloek en zegen
is, zo claimt hij hier, de sleutel tot succes.
7.
Sinistere dreiging
"een vloek
kan vergeleken worden met een lange, kwaadaardige arm die vanuit het verleden
uitgestrekt wordt" (p. 15)
"om de één
of andere griezelige reden" (p. 15)
Volgens het
boek worden de christenen voortdurend bedreigd door vloeken. Vloeken afkomstig
van God, van de satan en zijn dienstknechten, en ook zelfvervloekingen.
8. Vele
vloeken komen van God
Ik citeer:
"vervloekingen komen vaak van God" (p. 34)
9. De
enige bescherming is onberispelijk wandelen
Je bent alleen
veilig als je onberispelijk leeft, als je luistert naar de stem van de Heer. Doe
je dat niet volledig, dan zal God je niet beschermen tegen vloeken waarmee de
dienaren van de satan je bedreigen. Ja, sterker nog, God zal je ook nog eens Zelf
achtervolgen met zijn eigen vloeken.
Ik citeer
"haar onschuld zal haar tegen de vloek beschermen" (p.32). Onschuld,
dat wil zeggen niet schuldig zijn aan ongehoorzaamheid. Dat geeft immers volgens
Deut. 28 bescherming.
Dit is in
strijd met het onderwijs van de bijbel. God beschermt al zijn kinderen. Dat
garandeert de bijbel ons, zie b.v. 2 Thess. 3:3. "Maar wel getrouw is de
Here, die u sterken zal en u bewaren voor de boze." Onze veiligheid
rust op de trouw van God en op het feit dat we zijn kinderen zijn. Hij zal ons
bewaren voor de boze.
Als wij, als
kinderen Gods, tegen zijn wil ingaan en zondigen dan zal hij ons niet
"vloeken" of ons onbeschermd overlaten aan de vloeken van de vijand. Hij
zal ons eerst waarschuwen en als wij zijn waarschuwingen in de wind slaan zal
Hij ons tuchtigen, zoals een vader dat met een zoon doet die hij liefheeft,
opdat wij tot inkeer komen. (Hebr. 12:4-11)
Hier wil Prince
niets van weten. Hij wil er aan vasthouden dat wij onder de verbondszegen en
verbondsvloek staan, waar de zegen afhangt van volledige gehoorzaamheid. Daartoe
negeert hij het onderwijs van het Nieuwe Testament, waarvan hierboven twee
teksten zijn genoemd.
"er
bestaat geen bezwering tegen ... Israël (Numeri 23:23). Dit bijbelwoord
bevestigt dat de boze het volk van God niets kan doen. Dit wordt gezegd in een
bepaald verband. Het gaat om Bileam, die op verzoek van Balak, het volk van God
probeerde te vervloeken. God liet dat niet toe, Hij beschermde zijn volk tegen
de boze. Dit past echter niet in de leer van Prince en daarom past hij deze
tekst als volgt aan, hij maakt ervan: "er is geen bezwering tegen Israël,
tenminste als het volk gehoorzaam is, anders wel." Volgens hem was het
volk van God op het moment dat Bileam het probeerde te vervloeken net
gezuiverd, alle ongehoorzamen waren weg, dus daarom kon, volgens hem, Bileam
het volk niet vervloeken. Dat is echter niet wat er staat, er staat dat er geen
bezwering is tegen Israël. Het kan nooit. God laat nooit toe dat de boze zijn
volk vloekt, of anders richt die vloek niets uit. Onder het verbond van Mozes
werden de Israëlieten wel gewaarschuwd dat God hen persoonlijk zou vloeken als
ze het verbond zouden breken (Deut. 28).
10. De benen van mevrouw Prince
Prince vertelt
dat zijn vrouw in haar jeugd moeite had met haar uiterlijk, met haar benen. Op
een bepaald moment heeft ze gezegd "ik haat mijn benen." Volgens
Prince heeft ze toen, door dat te zeggen, haar eigen benen vervloekt. Daarom
rustte er een vloek op haar benen en werden ze ziek (p. 9,10).
Als tegenwicht
sprak Prince op een bepaald moment aldus de benen van mevrouw Prince toe:
"Wel bedankt jullie benen. Jullie moeten weten dat ik je waardeer. Jullie
hebben Ruth veilig overal heengebracht waar ze zijn moest - en nu hebben jullie
haar bij mij gebracht, benen wel bedankt" (p. 9). Serieus, dit vertelt hij
in volle ernst.
11. De
idee van zelfvervloeking
Als je negatief
over jezelf spreekt of hebt gesproken dan gaat er, zo stelt Prince, een vloek
in je leven werken. Zie wat hierboven, onder 9, is verteld over de benen van
mevrouw Prince.
De vrouw van
Prince vertelt dat ze naar haar eigen zware kuiten keek en toen zei "ik
haat mij benen!" In feite, zo stelt ze, had ik door dat te zeggen een
vloek over mijn eigen benen uitgesproken. (p.9.)
"Negen
jaar later werd ik in een ambulance met spoed naar het ziekenhuis in Jeruzalem
gevoerd, met trombose in beide benen. ... Het zag er naar uit dat er nog steeds
een vloek of vervloekingen op mij rustten - en misschien wel op mijn hele
persoon." (p.9.)
"Sindsdien,
dat is nu drie jaar, heb ik voor mijn gezondheid - en mijn leven - moeten
vechten." (p.10.)
"De
bevrijding van de mijzelf opgelegde vloek was nog maar het begin van het
proces." (p.10)
"Mijn
gezondheid is nog niet helemaal volkomen" (p.10.)
Deze theorie
heeft geen enkele basis in de bijbel. Dit is magisch denken. Er wordt
toverkracht aan woorden toegekend.
12. Een
magische visie op taal
Of te wel, pas
op wat je zegt, want, voor je het door hebt, heb je jezelf of een ander
vervloekt.
Prince stelt
het voor alsof er een bovennatuurlijke werking van woorden uitgaat. Hier wordt
de mens weer tot een "godje" gemaakt, die door zijn woorden de
werkelijkheid bepaalt en beïnvloed. We kunnen met onze woorden anderen pijn
doen of opbeuren, we kunnen echter niet met onze woorden een lichamelijke
ziekte bewerken of iets dergelijks. Toverkracht toekennen aan worden is
animistische, magisch denken.
Het toekennen van
magische kracht aan woorden komt later in het boek nog terug bij het zogenaamde
"proclameren." Dit is een verdere uiting van magisch denken dat in de
charismatische beweging via de "word of faith" movement is
binnengekomen.
13.
Nogmaals de benen van mevrouw Prince, of te wel, je komt niet zomaar van een
vloek af
Mevrouw Prince
vertelt over het moeizame gevecht met de vele vloeken op haar leven (p.10.). Het
verwerpen van al die vloeken was een langdurig proces. De voorbede van
duizenden christenen over de gehele wereld is ingeroepen. Het resultaat? Haar
gezondheid is nog niet helemaal hersteld (p.10). Oftewel, de vloek is er nog
steeds.
Beste mensen
wat voor hoop is er, in het licht van het bovenstaande, voor eenvoudige
christenen als u en ik? Wij kunnen geen duizenden mensen vragen om voorbede
voor ons te doen. En als de voorbede van duizenden mensen al niet volledig
hielp bij mevrouw Prince, terwijl ze nota bene bijgestaan werd door Derek
Prince zelf, de grote man Gods, de vloekdeskundige bij uitstek. Wat voor hoop
is er dan voor ons als zelfs de grote "vloekspecialist" Prince zijn
eigen vrouw niet volledig vrij krijgt? Dat ziet het er somber voor ons uit, is
het niet?
Gelukkig is het
hele verhaal van Prince in strijd met de bijbel. Wat een opluchting.
14.
Vloekt God ons?
Zie ook
hierboven punt 8.
Als we
ongehoorzaam zijn wat doet God dan? Neemt hij zijn bescherming weg, zendt Hij
een vloek? In het Nieuwe Testament vinden we niets van dat alles. Als wij, als
christenen, zondigen zal God ons eerst waarschuwen, en als we niet gehoorzamen
zal Hij ons tuchtigen opdat we tot inkeer komen. Zoals een vader zijn kind
tuchtigt om hem of haar weer op het goede spoor te laten komen. Tuchtiging die
gemotiveerd is door liefde. (Hebr. 12:4-11)
15.
Moeten wij bang zijn voor een vloek van de vijand?
"Wel
getrouw is de Here die u zal sterken en u bewaren voor de boze." (2 Thess.
3:3) Dit zegt de bijbel erover. Laten we daar maar aan vasthouden.
"er is
geen bezwering tegen ... Israël (Num. 23:23)
Al zou de Satan
ons proberen te ziften (of te vloeken), het zal niets uitwerken want Jezus
waakt over ons en Hij bidt voor ons. (Hebr. 7:20; Lucas 22:31,32)
16. Een
kern van waarheid
Als we ons voor
onze bekering met occulte zaken hebben beziggehouden dan moet daar, het liefst
bij de bekering, aandacht aan geschonken worden. De occulte zonde moet beleden
worden en in de naam van de Here Jezus moet de band die de occulte zonde heeft
veroorzaakt verbroken, opgezegd, worden.
Dit heeft
echter niets met een vloek of vloeken te maken, dit heeft te maken met
verdrukking door demonen, met een gebondenheid die verbroken moet worden.
17.
Vloekconciousness, een nieuw satanische binding
De leringen
over vloek en zegen van Prince zijn niet in overeenstemming met de bijbel. Het
zijn leugens, het komt neer op een grove verdraaiing van allerlei bijbelse
gegevens. Het is een valse leer, waarschijnlijk uit demonisch bron (1 Tim.
4:1).
De leringen van
Prince leiden tot een nieuwe vorm van demonische gebondenheid. Een voortdurende
angst voor vloeken is het gevolg, je moet immers onberispelijk wandelen om
veilig te zijn.
Telkens als er
een beproeving, als er tegenslag, in iemands leven komt dan zal automatisch de
gedachte opkomen: "welke vloek heeft me nu weer getroffen en wat heb ik
fout gedaan waardoor deze vloek is gekomen."
Ziekte wordt
voorgesteld als een vloek. Een vloek waar je van bevrijd moet en kan worden. Stel
dat je de leugens van Prince gelooft en zijn "hoe wordt ik van vloeken
bevrijdt" procedure opvolgt, maar je blijft ziek. Dan ben je niet alleen
ziek, maar ook nog een gevloekte. Een gevloekte die niet van zijn vloek (zijn
ziekte) afkomt.
Wat Prince
brengt komt neer op sjamanisme (toverij) en animisme. Een animist gelooft dat
elke ramp of tegenslag in dit leven zijn oorzaak heeft in een vloek uit de
onzichtbare wereld. De mensen leven in het animisme in voortdurende angst voor
vloeken en zijn bezig om zich daar tegen te beschermen, etc. Als er een
tegenslag plaats heeft dan gaan ze de toverdokter opzoeken om te uit te zoeken
wie hen heeft vervloekt.
Als je de
gevaarlijke en wrede leer van Prince overneemt dan raak je gemakkelijk gebonden
door de (satanische ingegeven) dwanggedachte dat er ergens een vloek op je
leven moet liggen. Waarom ben ik anders ziek, of heb ik mijn baan verloren, of
heb ik een gehandicapt kind gekregen, of heb ik het financieel moeilijk, etc,
er moet ergens een vloek op mijn leven liggen, maar waar?
18.
Pinkstertheologie
In zijn boek
wordt de klassieke, onbijbelse, pinkstertheologie uitgedragen. Genezing is in
de verzoening, zijn striemen zijn ons genezing geworden, we hoeven
"dus" als christen nooit meer ziek te zijn. De doop in de Geest als
tweede ervaring met als bewijs het spreken in tongen. Iedere christen kan in
tongen spreken.
19. Grote
onzorgvuldigheid in zijn bijbeluitleg
Ten eerste
gooit hij de bedelingen door elkaar. Daardoor plaats hij de christenen weer
onder de wet, onder de verbondszegen en de verbondsvloek. Maar ook rammelt zijn
uitleg van andere bijbelgedeelten nog al eens. Het is ergens onbegrijpelijk dat
iemand als hem zo’n grote status als "bijbelleraar" heeft gekregen
binnen de charismatische beweging.
Hij heeft in
veel gevallen de klok horen luiden, maar hij weet niet waar de klepel
hangt.
20. Rhema
en logostheorie
In het boek
gaat hij ook uit van de dwaling van de rhema en logos leer. In pinksterkringen
en charismatische kringen (met name in de "word of faith" hoek) gaat
deze leer rond. Het komt in grote lijn op het volgende neer: De bijbel is wel
het woord van God, maar het is slechts Logos. Daar heb je niet veel aan. Het
enige wat helpt is dat je een rhemawoord van God ontvangt. Dan weet je dat God
tot je spreekt, pas dan kun je geloof hebben. Dat gebeurt, het persoonlijk
ontvangen van een rhemawoord, als de Geest een bepaald bijbelgedeelte op je
hart toepast of een direct buitenbijbels godswoord tot je spreekt. Je kunt dus,
volgens deze theorie, niet zomaar God op zijn geschreven woord nemen en daar
naar handelen.
Dit lijkt op
het barthianisme: de bijbel is niet het woord van God, de bijbel kan het woord
van God voor je worden, als de Geest het op je toepast. Of het lijkt op
de dwaling van ultra bevindelijke Gereformeerden. Daar kun je een bijbeltekst
niet zomaar op jezelf toepassen, dat kun je alleen doen als die tekst je door
de Geest gegeven wordt.
Zo wordt de
bijbel krachteloos gemaakt. We kunnen echter God op zijn (geschreven) woord
nemen en dat toepassen op ons leven, of we daar nu iets bij voelen of
niet.
21. Kies
dan de vloek of de zegen????
Deze keus houdt
Prince ons voor in zijn boek. Als ik u iets mag aanraden, ik zou er voor kiezen
om zijn boek in de vuilnisbak te gooien, waar het thuishoort. Het is een
gevaarlijk boek.
"Opdat wij
waarlijk vrij zouden zijn heeft Christus ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en
laat u niet weder een slavenjuk opleggen" (Galaten 5:1)
"Want gij
hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt
ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader."
(Romeinen 8:15)